Coral Regí, ex-directora de l'escola Virolai, i Xavier López, director de l’Escola Octavio Paz, van reflexionar sobre qui i com són els liders de les escoles, per què són necessaris i quin és el seu paper en la transformació educativa. La conversa es va desenvolupar en el marc dels diàlegs educatius de l'Àgora Educació 2022, el passat 8 de febrer de 2022.
Un diàleg d'hora i mitja en deu titulars
- Per què l’escola ha de tenir líders? Primer, pel moment de transformació educativa que estem vivint; segon, per reivindicar els valors de la Societat del Benestar; i per últim, per donar resposta al món tan boig que ens està tocant viure.
- Els canvis a l’Educació no es fan als despatxos, es fan a tots els racons i és necessari no tenir pressa. No és qüestió de rellotge, és qüestió de brúixola.
- Qui és el líder de l’escola? En realitat, ha de ser líder tothom.
- El líder és l’amic crític i constructiu: capaç de generar confiança entre els companys i d’aprendre d’ells.
- Un líder ha de saber celebrar els èxits, intentant aportar una visió realista però de got mig ple.
- Una escola actual ha de funcionar com una orquestra de jazz on cadascú aporta la seva inspiració per a una peça final conjunta.
- La transformació educativa ha de ser sostenible. Has de frenar els autopropulsats i avançar tots plegats.
- El líder hauria de tenir un invent del professor «Franz de Copenhage» (invents del TBO) on, cada vegada que no fem alguna cosa pensant en el bé dels alumnes ens donés un cop al cap: per sobre dels drets dels professors hi ha el bé dels alumnes.
- Les direccions han de poder posar-se unes ulleres progressives que permetin mirades més enllà del que tenen al davant però que alhora els permetin veure-hi de prop, quan el dia a dia els hi obliga.
- Les xarxes de directors poden tenir una visió crítica amb l’Administració però no s’han de convertir en una eina de teràpia. S’han de ser font d’inspiració a l’hora de compartir experiències, projectes i bones pràctiques.
"...per sobre dels drets…
"...per sobre dels drets dels professors hi ha el bé dels alumnes."
Quants sindicats posaran sobre la taula el bé de les famílies o de la comunitat educativa per davant dels drets del professorat a l'hora de pactar mesures per al calendari escolar?
No seria bo vetllar per tal que el juliol fos un mes on tot el professorat, sense excepció, es formés realment i que els equips preparessin amb calma el curs vinent?