2 de cada 10 infants i joves catalans no participen en cap activitat extraescolar, la qual cosa significa que n'hi ha uns 160.000 que queden al marge de propostes educatives que s’ha demostrat que contribueixen al desenvolupament de capacitats i habilitats. Les mestres Fathia Benhammou i Montserrat Pedreira van parlar sobre l’educació 360, aquella que es té lloc fora de l’escola, en el marc del cicle de diàlegs Àgora Educació 2022. Van defensar la importància de tot l’aprenentatge que es fa fora de l’àmbit escolar i de la necessitat de dotar aquest àmbit educatiu de qualitat, de formació específica dels professionals i de reconeixement i prestigi.
Un diàleg d'una hora i mitja en vuit titulars
- L'escola ja no té el monopoli de l'educació, que es dona, també, en altres contextos. Aquest fet posa en qüestió l'equitat en el seu accés a una part d'infants i adolescents. Així, citant a Carlos Magro, garantir-los l'accés a l'educació no passa només per l'escolarització universal, també requereix assegurar-los l'accés a altres oportunitats fora del sistema educatiu.
- Cal que el que es construeix dins de les parets de la Universitat surti a fora. Cal impulsar accions que vinculin el treball de les mestres en formació amb l'entorn.
- Valorar l'impacte de les activitats educatives que es fan fora de l'aula passa, també, per vetllar-ne la qualitat. No es tracta d'escolaritzar les activitats de lleure sinó d'assegurar que es duen a terme amb objectius clars i amb rigor educatiu.
- Parlem de "monitors" de les activitats de lleure educatiu com qui parla d'educadors de segona. Cal donar valor a aquesta feina i exigir-los rigor a l'hora de dur-la a terme.
- Actualment, a Catalunya, dos de cada deu infants no participen en cap activitat educativa "fora escola". Hi ha barreres econòmiques, culturals i burocràtiques que dificulten l'accés a aquestes activitats a una part de les famílies del país.
- Caldria ser més àgil a l'hora d'eliminar les barreres burocràtiques que dificulten l'accés a les activitats educatives del "fora escola". Per què les famílies amb pocs recursos han de demostrar una vegada i una altra que són pobres?
- Cal donar valor a l'etapa educativa dels 0 als 3 anys. Per una banda, s'hauria de dignificar la professió tant en termes de salaris com de prestigi professional (i això darrer té molt a veure amb la capacitat dels mestres per tenir i defensar un criteri propi d'actuació). De l'altra, caldria universalitzar-la.
- La diversitat cultural s'ha d'incorporar a les activitats educatives però no com una estratègia per animar a persones d'altres cultures a participar-hi sinó pel convenciment que la nostra societat és plural i que totes les seva manifestacions han de contemplar i integrar aquesta pluralitat com a pròpia.
Crec que el model "FUB" s…
Crec que el model "FUB" s'està repensant contínuament per obrir la Universitat a la població general i que la mateixa Universitat reconegui i interactuï amb les entitats el seu entorn: oferiment de serveis als ciutadans, projecció de projectes conjunts, etc.., ja són línies d'actuació que la mateixa universitat incentiva i prioritza.
Parlant d' "Educació 360",…
Parlant d' "Educació 360", caldria ser crítics si la "Fira d'Experimentació" que es feia al Passeig i es duia terme per part dels alumnes s'ha transformat amb el "Lab 0-6" però... no hem perdut algun llençol?
Tenir un nou edifici d'Educació visibilitza però no apropa necessàriament. Els projectes per fer una Universitat oberta a la ciutat passen perquè la Universitat s'impliqui en sinèrgies d'entitats, barris, etc. No podem pensar en que participar de la ciutat és obrir portes i acollir actes dins de la magteixa Universitat.