Vés al contingut

Fòrum

Eines digitals: ús i addicció

Algunes famílies utilitzen les pantalles com a cangur per als infants, però això té conseqüències negatives: els converteix en infants sobreexcitats, als quals costa mantenir l’atenció amb l’afegit d’una afectació negativa en l’adquisició d’un llenguatge que no és l’adequat per a la seva edat. Amb aquesta reflexió va encetar el diàleg “Eines digitals, ús i addiccions” la mestra i bibliotecària, Rosa Vila, que durant una hora va conversar amb Dominica Díez, psicòloga Clínica de la divisió de Salut Mental d’Althaia i responsable de la Unitat d'Addiccions Comportamentals (CAS del Bages). Totes dues han coincidit que l’ús de pantalles comença a tenir conseqüències tant en la salut com en l’aprenentatge dels infants, que cal que aquesta qüestió tingui un abordatge multidisciplinari i des de diferents àmbits i han recomanat, entre d’altres, que les famílies es dotin d’un pla familiar d’ús de les TIC que afecti i comprometi tots els seus membres: infants, joves i adults.

Un diàleg d'hora i mitja en deu titulars

  1. La pantalla s'ha convertit en el cangur de moltes famílies. Estem creant una generació d'infants sobreexcitats amb problemes per mantenir l'atenció. Hi ha infants que no mengen si no és davant del televisor. On queda el treball del gust, del diàleg, dels hàbits viculat als àpats?
  2. Els infants estan abandonant el joc simbòlic. Un exemple per il·lustrar-ho: en una llar d'infants, en demanar als pares quina era la joguina preferida dels seus fills, la resposta més comuna era que s'entretenien molt amb el mòbil.
  3. Caldrà plantejar-se de disposar d'habitacions lliures de pantalles a les llars.
  4. Cada cop es donen conductes més sedentàries entre els infants, amb comportaments oposats vinculats a l'alimentació: alguns tenen problemes de sobrepès per manca d'activitat física i d'altres estan excessivament prims perquè s'obliden de menjar. Hi ha un patró que es repeteix sovint: els infants comencen menjant sols i acaben aïllant-se.
  5. Les pantalles activen els mateixos mecanismes que les substàncies tòxiques.
  6. Els experts han establert algunes recomanacions en relació a l'ús de pantalles durant la infància:
    1. Cal limitar l'ús de pantalles, en funció de l'edat per evitar problemes d'aprenentatge: fins als 3 anys, cap contacte; de 4 a 7 anys, un màxim de 30 minuts al dia; de 7 a 12 anys, un màxim d'una hora al dia.
    2. Els adults també han de fer un ús raonable de les pantalles. Han de ser conscients del seu paper de model.
    3. Exposar-se a una pantalla és una activitat que no es pot combinar amb altres (fer els deures, per exemple).
  7. Les pantalles faciliten l'accés a la pornografia en edats molt primerenques, la qual cosa exposa els infants i adolescents a continguts sexuals i estereotips molt depriments. Cal exercir el control parental. Cal posar normes, poques i clares.
  8. L'èxit escolar està directament relacionat amb activitats extraescolars de qualitat. De fet, poden ser una bona mesura preventiva contra l'ús abusiu de les pantalles.
  9. Cal anar amb compte a reforçar positivament l'ús de les pantalles amb comentaris com ara "S'entreté tant amb el mòbil..." o "En sap més que jo!".
  10. Un suggeriment: I si un dia a la setmana deixéssim el mòbil completament desconnectat?".

Publica el teu anunci

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte