Per gaudir de la bellesa, cal obertura de ment i capacitat d’observació. Així ho van defensar l’enginyer tècnic agrícola, màster en Viticultura i Enologia i president del Consell Regulador de la DO Pla de Bages, Joan Soler, i la mestra, formadora de mestres, escriptora, especialista en desenvolupament personal, intel·ligència emocional i comunicació, Eva Bach en el setè dels diàlegs de l’Àgora Educació 2022. Soler i Bach van reivindicar una societat que presti més atenció a la bellesa que hi ha en la quotidianitat i van defensar que l’educació prepari per tenir capacitat de percebre-la i també per crear-ne.
Un diàleg d'hora i mitja en nou titulars
- La societat actual restringeix massa sovint la bellesa a la natura, les arts i el cos humà i ignora la bellesa que també existeix en les relacions humanes, en el dia a dia.
- Podem descriure l'experiència de la bellesa com un conjunt de capes sensorials (observació, diàleg, comprensió) que acaben en una experiència estàtica (que no estètica) interna, orgànica.
- La bellesa no es pot posseir; la seva percepció és una experiència personal. És fugissera, ens surt al pas i cal estar en disposició de gaudir-ne en el moment que passa. Això requereix una certa presència d'ànim, un estar en l'ara i aquí, que es pot conrear. Aquesta predisposició, aquest estar present per gaudir de la bellesa, es pot ensenyar però demana haver experimentat abans aquesta vivència.
- La bellesa no es troba tant en els objectes com en la intenció que hi ha al darrere. La bellesa de la Nit de Reis, per exemple, no està en els regals en si sinó en l'amor que hi ha darrere cada present, en el temps que hi ha per triar-los pensant en el seu destinatari, en la dedicació a l'hora d'embolicar-los.
- El concepte de bellesa està íntimament lligat al de bondat i al de veritat. Quan fem les coses bé, generem bellesa als ulls del que observa i benestar per al que en gaudeix.
- La bellesa és una promesa de felicitat. Ens situa davant el que voldríem viure, sentir o ser però que no podem abastar. Per això pot ser, també, una experiència feridora.
- En néixer som immensament bells. Com a pares i educadors, tenim la responsabilitat de fer-la créixer i, també, de protegir-la, a vegades, posant límits.
- Hi ha accions quotidianes que contenen un alt potencial de bellesa que es perd per manca de comunicació. Sovint no som capaços de gaudir de la bellesa del dia a dia.
- No es pot viure sense pa però tampoc sense bellesa (F. Dostoievski)