Grup de recerca en construcció del coneixement
El Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC), coordinat pel Campus Vic, té l'objectiu d'aprofundir en la comprensió de com es construeix coneixement en diferents contextos d'aprenentatge, amb la finalitat d'identificar aspectes clau relacionats amb la el disseny de les pràctiques educatives i com aquests dissenys configuren models de producció de coneixement que garanteixin la democratització de l'educació i la diversitat en sentit ampli. Per tant, el grup parteix d'un clar posicionament teòric socioconstructivista i s'alinea amb els paradigmes de recerca interpretatiu i sociocrític, com els propis per afrontar les qüestions de recerca relacionades amb la construcció de coneixement.
El GRECC centra la seva recerca en la construcció de coneixement tant en àrees de coneixement específic, com les ciències, les matemàtiques, les expressions artístiques, la història o la geografia, però també en àrees de coneixement més transversals com la tecnologia educativa o la sostenibilitat entre d'altres.
Línies de recerca:
- Art i accessibilitat en la construcció de coneixement (Lluís Solé Salas)
- Enfocaments CTS en la construcció de coneixement (Marta Marimon Martí)
- Espais de ciències i inclusivitat en la construcció de coneixement (Gabriel Lemkow)
- Interactivitat i construcció de coneixement a l'aula (Jordi Martí Feixas)
L'antic Grup de Recerca en Eduació, Neurociencia i Experimentació [GRENEA] del Campus Manaresa, s'incorpora a les dinàmiques del GRECC com a línia en "Espais de ciències i inclusivitat".
Coordinació
arnau.amat@uvic.cat
Línia de Recerca "Espais de ciències i inclusivitat en la construcció de coneixement" liderat pel Dr.Gabriel Lemkow Tovías (UManresa - UVic-UCC)
glemkow@umanresa.cat
Projectes
Projectes de recerca finançats
ImpactLAB: Anàlisi d'un espai de ciència inclusiu per a la primera infància
- Entitat finançadora: Ministerio de Ciencia e Innovación
- Referència de la concessió: PID2022-139472OA-I00 Generación del conocimiento (I+D)
- Import concedit (total assignat a la institució): 60.000EUROS
- Dates d’ inici i finalització: des de 01/09/2023 fins a 31/08/2026
- Investigador/a principal: Montserrat Pedreira
- Num investigadors: 7
- Entitats participants i IP de cada entitat: Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC, IP Montserrat Pedreira), Campus Soria de la Universidad de Valladolid, Universidad de Zaragoza, Escola Pla del Puig (Sant Fruitós de Bages), Lab 0_6 UManresa.
Communities for Sciences (C4S) – Towards promoting an inclusive approach in Science Education
- Entitat Finançadora: Comissió Europea
- Referència de la Concessió : H2020-Swafs-20-2018-2019
- Import concedit (total assignat a la institució): 304.232,5 euros
- data d’inici i finalització: Octubre 2020 - Novembre 2023
- Investigador/a principal: Gabriel Lemkow
- Entitats participants i IP de cada entitat: Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC. IP Gabriel Lemkow-Tovias), RCE – Wirtschafenuniversitat fuer Wien (Vienna, Austria); European Board of Education Vienna Vienna, Austria); Erasmus Hogeschool (Brussels, Belgium); Milano Bicocca Università (Milan, Italy); Comune Sesto San Giovanni - Giocheria Laboratori (Milan, Italy); IB Hochschule Berlin (Berlin, Germany) Lunds Universitet (Lund , Sweden); Galileo Progetti (Budapest, Hungary); New Bulgarian University Sofia, Bulgary)
- Entitat finançadora: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), Ministerio de Economía y Competitividad
- Referència de la concessió: FCT-16-11603.
- Import concedit (total i assignat a la institució): 22.000€
- data d’inici i finalització: setembre 2017 – juny 2018
- Investigador/a principal: Montserrat Pedreira
- Entitats participants i IP de cada entitat: n.a.
Participació en altres projectes competitus
Mestres que formen mestres - e-espais per la co-formació docent: universitat i escola
- Entitat finançadora: AGAUR
- Referència de la concessió: 2020 ARMIF00019
- Entitat: UdL, FEPTS
- data d’inici i finalització: 01/10/2021 - 31/12/2023
- Investigador/a principal: David Aguilar Camaño
- Num investigadors: 24
- Entitats participants i IP de cada entitat: UdL, FEPTS, UdG, URV, UAB, Blanquerna, UManresa, Mondragon Universitatea, Université de Sherbrooke, Universidad Autónoma de Chile
Qui-Bot_H2O
- Entitat finançadora: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), Ministerio de Economía y Competitividad
- Referència de la concessió: FCT-20-15626.
- Entitat: Universitat Politècnica de Catalunya
- data d’inici i finalització: 01/07/2021- 30/06/2022
- Rol dels investigadors: Assessorament com a membres del Lab0_6 en termes de didàctica de la ciència inclusiva i equitat de gènere
- Investigador/a principal: Marta I. Tarrés Puertas
- Num investigadors: 22
- Pressupost total del projecte: 37.000,00 €
- Entitats participants i IP de cada entitat: Universitat Politècnica de Catalunya, UManresa-FUB (UVic-UCC), l’Institut en Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA-CSIC), la UVic-UCC, el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Manresa
TRANSFORM - Territories as Responsive and Accountable Networks of S3 through new Forms of Open and Responsible decision-Making
- Entitat finançadora: Horizon 2020
- Referència de la Concessió: SwafS-14-2018-2019-2020
- data d’inici i finalització: 1/1/2020 - 31/12/2022
- Rol de l'investigador (Gabriel Lemkow): Membre del Grupo de Reflexió en RRI del cluster català per al projecte TRANSFORM
- Entitats participants: Plateforme Belge pour la Participation Citoyenne, Science for Change SL, Centre Bruxellois de la Mode et du Design, Universitetet i Bergen, Universitat de Barcelona, Universite Catholique de Louvain, Finanziaria Regionale per lo Sviluppo della Lombardia (Finlombarda), Regione Lombardia, Departament d'Economia i Hisenda, Service Public Regional de Bruxelles, Association Europeenne pour l'Information sur le Developpement Local, Museum of Science (usa) , Innoviris
I.ECEC – Intercultural Early Childhood Education and Care Curriculum Design for Professionals
- Entitat finançadora: Erasmus+ KA2 Strategic Partnerships
- Referència de la concessió: 2018-1-HU01-KA201-047763
- data d’inici i finalització: 01/09/2018 – 31/08/2021
- IP: Claudia Piovano
- Rol de l'investigador (Gabriel Lemkow): Avaluador extern del projecte
- Entitats participants: Eötvös Lóránd Tudományegyetem (Hungary), Józsefvárosi Egyesített Bölcsödék (Hungary), ARCA Cooperativa Sociale (Italy), Universitá degli Studi di Firenze (Italy), Erasmushogeschool Brussel (Belgium)
La construcción social del espacio intermediterráneo y sus correlaciones en la agenda temática de los medios de comunicación. La información en prensa y televisión
- Entitat Financiadora: Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO).
- Referència de la concessió: CSO2012-35955
- IP:Teresa Velazquez Talavera
- Rol de l'investigador (Gabriel Lemkow): Recerca
- data d’inici i finalitzaciói: 01/01/2013 - 31/12/2016
- Entitats participants: Universidad de Granada, Universidad de Málaga (UMA)Universitat de Girona, City University London, Universidad de Jaen (UJA), Fundació Universitaria del Bages (Manresa)
Multicultural Early Childhood Education” (MECEC+)
- Entitat finançadora: Erasmus+ KA2
- Referència de la concessió: Strategic Partnerships –2016-1-HU01-KA201-022945.
- data d’inici i finalització: 01/12/2016 – 30/11/2018
- Rol de l'investigador (Gabriel Lemkow): Recerca
- Entitats participants: Eötvös Lóránd University of Budapest, University of Florence, Faculty of Social Sciences in Manresa (UVic-UCC), Encís Coop., Arca Coop, Józsefvárosi Egyesített Bölcsödék (Hungary)
STEM for Pre-Schoolers and their Familires
- Entitat finançadora: Erasmus+
- Referència de la concessió: 2018-1-TR01-KA203-059568
- Entitat: Centre de recerca per l'educació científica i matemàtica UAB / Universitat de Kirikkale (Turquía)
- Import concedit (total assignat a la institució):
- Dates d’ inici i finalització: des de 01/09/2019 fins a 31/08/2021
- Investigador/a principal: Digna Couso / Senil Ünlü Çetin
- Entitats participants i IP de cada entitat: escoles i universitats de 5 països diferents: Turquia, Alemanya, Dinamarca, Bulgària i Espanya
Publicacions
Articles indexats
- Vázquez Carrasco, D. Tort, I.. Lemkow-Tovias, G., Pedreira, M. & Sabido-Codina, J. (en premsa). "El interés de los centros educativos hacia una propuesta innovadora: Lab 0_6, espacio de ciencia inclusivo de libre elección en educación infantil". Revista Ápice.
- Vázquez, L., Marbà, A., y Pedreira, M. (2023). Desarrollo del pensamiento científico en la etapa 0-3 años: una revisión sistemática. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (45), 3-16. https://doi.org/10.7203/dces.45.27384
- Tarrés-Puertas, M.I.; Costa, V.; Pedreira Alvarez, M.; Lemkow-Tovias, G.; Rossell, J.M.; Dorado, A.D. Child–Robot Interactions Using Educational Robots: An Ethical and Inclusive perspective. Sensors 2023, 23, 1675. https://doi.org/10.3390/s23031675
- Haldon, J. ; Lemkow,-Tovias G., Pedreira, M. (2022); “Propuesta de análisis de la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección”. Enseñanza de las ciencias. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5505
- Lemkow-Tovias, G. ; Lemkow, L., Teixidó, E., Cash-Gibson, L. , Benach J. (2022). Impact of COVID-19 Inequalities on Children: An Intersectional analysis. Journal of Sociology of health & Ilness. http://doi.org/10.1111/1467-9566.13557
- Pedreira, M., i Márquez, C. (2019). Experience, explicitation, evolution: processes of learning in a free-choice science museum activity for children up to 6 years of age. Journal of Emergent Science, 17, 19–31. Recuperat de: https://www.ase.org.uk/system/files/Perdreira%3AMa%CC%81rquez.pdf
- Pedreira, M. i Cantons-Palmitjavila, J. (2017). Tareas auténticas: La formación que reivierte en la sociedad. Enseñanza de las Ciencias, (Extraodinario), 2001-2007.
- Pedreira, M., & Márquez, C. (2017). Enabling positive experiences in an informal learning environment for the youngest ages. Journal of Emergent Science, 14, 7–15. Recuperat de: https://www.ase.org.uk/system/files/journal-issue/documents/JES%2014%20Winter%202017_8lr.pdf
- Pedreira, M. (2015). Niu de ciència, espacio de educación científica para niños. Museologia e Patrimônio, 8(1), 9-29.
- Pedreira, M., i Márquez, C. (2015). Puc tocar? análisis de una propuesta educativa 0-6 en un museo de ciencia. Revista de Museología, 64, 64-62.
- Silva, C., Bajzáth, A., Lemkow-Tovias, G. i Wastijn, B. (2020). Encouraging intercultural attitudes and practices in contemporary ECEC services: Insights from a research conducted in Italy, Spain and Hungary. European Early Childhood Education Research Journal. 28(1), 90-103.
- Tarrés-Puertas, M.I.; Costa, V.; Pedreira Alvarez, M.; Lemkow-Tovias, G.; Rossell, J.M.; Dorado, A.D. (2023) Child–Robot Interactions Using Educational Robots: An Ethical and Inclusive perspective. Sensors, 23, 1675. https://doi.org/10.3390/s23031675
- Tarrés-Puertas, M.I.;Merino, J.; Vives-Pons, J.; Rossell,J.M.; Pedreira Álvarez, M.;Lemkow-Tovias, G.; Dorado, A.D.(2022) Sparking the Interest of Girls inComputer Science via ChemicalExperimentation and Robotics: The Qui-Bot H2O Case Study. Sensors. 22, 3719. https://doi.org/10.3390/s22103719
- Vázquez, L., Marbà, A., y Pedreira, M. (2023). Desarrollo del pensamiento científico en la etapa 0-3 años: una revisión sistemática. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (45), 3-16. https://doi.org/10.7203/dces.45.27384
Llibres
- Lemkow-Tovias, G. (coord.). (2024). Inclusive Science Education. Barcelona: Graó.
- Pedreira, M. (Coord), Brugarolas, I., Cantons, J., García, D., Garriga, M., Lemkow, G., Llebaria, M., Llenas, P., Mampel, S., Montiel, C., Mur, B., Torreguitart, L., Vázquez, L., y Vilaseca, N. (2023).Science in Early Childhood . 49+1 Free-Choice proposals. Barcelona: Graó.
- Felip, E., Llobet, M., Navarro, M., Lemkow G. I Sort, M.L. (2023) Guia de camp. Arbres de la ribera del riu Cardener. Edicions FUB. Juny de 2023. ISBN: 978-84-09-50817-4. communities-for-sciences.eu/wp-content/uploads/2023/07/Document-final-Guia-de-camp_Arbres-de-la-ribera-del-riu-Cardener.pdf
- Pedreira, M., & Fagundo, B. (2022). Diàlegs entre educació i neurociència. Eumo.
- Pedreira, M. (Coord.) , Brugarolas, I., Cantons, J., García, D., Garriga, M., Lemkow, G., Llebaria, M., Llenas, P., Mampel, S., Montiel, C., Mur, B., Torreguitart, L., Vázquez, L., y Vilaseca, N. (2019). Ciència des del néixer: 49+1 propostes de lliure elecció. Barcelona: Graó
- Pedreira, M. (Coord), Brugarolas, I., Cantons, J., García, D., Garriga, M., Lemkow, G., Llebaria, M., Llenas, P., Mampel, S., Montiel, C., Mur, B., Torreguitart, L., Vázquez, L., y Vilaseca, N. (2019). Ciencia en la primera infancia. 49+1 propuestas de libre elección. Barcelona: Graó.
- Pedreira, M. (Coord.) (2013). Experimentar, quin repte! Manresa: Fundació Universitària del Bages.
Capítols de llibres
- Lemkow Tovias, G. (2024). “Science education for democratic societies in XXIst century: Inclusion, procedures and metacontextual knowledge”. In: Pastori, G., Zecca, L. & Zuccuoli, F. (2024) Cantieri apertie scuole in costruzione - Alla ricerca di nuovi “modelli”e pratiche per una scuola democràtica. Milano: Ed. Franco Angelli https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/view/1126/994/6322
- Lemkow-Tovias, G. (2024). “Introduction". In: Lemkow-Tovias, G. (coord.). (2024). Inclusive Science Education. Barcelona: Graó.
- Pedreira, M., Mateo, E., Sáez-Bondia, M. J., & Ferrer, L. M. (2024). Universidad—Escuela—Sociedad. En La formación inicial de maestras y maestros de educación infantil en ciencias experimentales. Análisis, retos y propuestas (pp. 127-141). Tirant lo Blanch.
- Rodríguez-Marín, F., Pedreira, M., & Hurtado, A. (2024). ¿Qué estamos haciendo bien? En La formación inicial de maestras y maestros de educación infantil en ciencias experimentales. Análisis, retos y propuestas (pp. 157-163). Tirant lo Blanch.
- Blanch, S., Forestello, A. M. i Lemkow-Tovias, G. (2022). Parental involvement in Early Childhood Education (ECE) in Catalonia, Spain. Dins S. Garvis, S. Phillipson, H. Harju-Luukkainen i A. R. Sadownik (Eds.) Parents and early childhood education around the world. New York: Routledge
- Lemkow-Tovias, G. (2022). “Prologue: Robotics and Disability”. A: Zecca, L. & Datteri, E. (Eds.) (2022). Inclusive Science Education and Robotics. Studies and Experiences. Milano: Franco Angeli. https://boa.unimib.it/retrieve/d128916d-8128-4f51-aae1-ddfc43bdd23a/Zecca-2022-Inclusive%20Sci%20Edu%20Robot-VoR.pdf
- Pedreira, M. (2022). Escutar a realidade, dialogar com o meio. En Remando contra a maré (pp. 227-242). Phorte editora.
- Pedreira, M., & Lemkow-Tovías, G. (2021). L’educazione scientifica di qualità nella prima infanzia: Un cammino verso l’equità? En Qualità e equità nell’educazione 0-6 (pp. 114-126). FrancoAngeli.
- Pedreira, M. & Lemkow-Tovias, G. (2021). Suport en entorns domèstics per a STEAM. Dins: Ünlu Çetin, S. Bilical, K. & Üçgül, M. (Eds.) (2021). Punts Clau per a STEM a l’educació infantil i incloent-hi els pares: Una guia per a educadors d’infantil. Barcelona: Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM). Universitat Autònoma de Barcelona
- Lemkow-Tovías, G. (2019). Learning story 9.1. Dins D. Davies, Howe, A. Howen, C. Collier, R. Digby, S. Earle i K. Mcmahon (2019). Teaching science and technology in the early years (3-7). New York: Routledge.
- Pedreira, M. i Lemkow-Tovias, G. (2019). Supporting Home Environments for STEM. Dins: DD.AA (2019). Key Points for STEM in Early Childhood Education and Involving Parents: A Key Points for STEM in Early Childhood Education and Involving Parents: A Guidebook for Early Childhood Educators (pp. 47–51). Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
- Pujol i Subirà M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019). Nacer en Manresa: Aula y Museo. Memoria histórica y parentalidad desde la didáctica de la música (pp.23-33). Dins Perez Fuentes, M.C. (Ed.) (2019). Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales. Madrid. Ed. Dyckinson.
- Lemkow-Tovías, G. (2018). The Catalan case: Cultural diversity and pedagogical practices in ECEC contexts. Dins C. Silva, A. Bajzáth i C. Piovano (Eds.). The intercultural needs of educators in early childhood services: the results of an international research realized in the framework of the Erasmus+ KA2 strategic partnerships Multicultural Early Childhood Education MECEC+ Project (pp. 40-50). Budapest: Galileo Progetti.
- Lemkow-Tovías, G. (2017). Educació, llibertat i natura humana: Reflexions filosòfiques sobre la pràctica pedagògica. Dins P. Capdevila i F. Garcia-Collado, F. (Eds.). El futur a l’encreuada: Filosofia i societat (pp.113.128). Barcelona: Associació d’Estudis Filosòfics.
- Pedreira, M. i Márquez, C. (2017). Espacios de ciencia de libre elección: Posibilidades y límites. Dins M. Quintanilla (Coord.) Enseñanza de las ciencias e infància: Problemáticas y avances de teoría y campo desde Iberoamérica (pp. 151-167). Santiago de Chile: Bellaterra, Sociedad Chilena de Didáctica, Historia y Filosofía de las Ciencias.
- Lemkow-Tovías, G. (2014). Sobre la funció política del mestre: Unes reflexions a partir de Voltaire, Dewey i Gramsci. Dins P. Capdevila i F. Garcia-Collado, F. (Eds.). L’aventura d’Europa: Filosofia i acció (pp. 89-115). Barcelona: Doble Sol.
- Pedreira, M. i Viladot, P. (2012) Entrar al Niu per sortir-ne volant. El Niu de ciència, un espai familiar per a nens i nenes fins a 6 anys. Dins Bonil, J.; Gómez, R.; Pejó, L. I Viladot, P. Som educació. Ensenyar i aprendre als museus i centres de ciència: una proposta de model didàctic. Barcelona: Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Publicacions no indexades
- Sabido-Codina, J., Lemkow-Tovias, G., Tort, I.Vázquez Carrasco, D., Pedreira, M. (2024) . “Escolares en la universidad: espacios de libre elección que fomentan la actitud científica”. Revista The Conversation. https://theconversation.com/escolares-en-la-universidad-espacios-de-libre-eleccion-que-fomentan-la-actitud-cientifica-230828
- Kárpava, A., Rosado, P & Lemkow-Tovias-G. (2022). “35 años tras la catástrofe de Chernóbyl. una mirada desde la educación para la paz y la práctica inclusiva y crítica”. Revista Paz y Conflictos, Vol. 15 (1). pp. 268-285. DOI: 10.30827/revpaz.v14i2.22869
- Lemkow-Tovias, G. (Coord) (2022 ). Monogràfic de Guix d’Infantil “Educació CIentífica Inclusiva”. Guix d’infantil, num. 114 https://www.grao.com/es/producto/revista-guix-infantil-114-maig-22-educacio-cientifica-inclusiva-gi114
- Oliveros Masakoy, C. & Lemkow-Tovias, G. (2022). “Educació científica inclusiva des de la primera infància”. Monogràfic de Guix d’Infantil “Educació CIentífica Inclusiva”. Guix d’infantil, num 114, https://www.grao.com/es/producto/revista-guix-infantil-114-maig-22-educacio-cientifica-inclusiva-gi114
- Vázquez Carrasco, L., Garrido Vilaseca, A. & Mas Rincón, S. (2022). “Una mirada científica inclusiva en un Espai Familiar” . Monogràfic de Guix d’Infantil “Educació CIentífica Inclusiva”. Guix d’infantil. num. 114 https://www.grao.com/es/producto/revista-guix-infantil-114-maig-22-educacio-cientifica-inclusiva-gi114
- Navarro, M & Rachdi Errachdi, M. (2022) “Amb les famílies: L´experiència científica a les motxilles de les famílies immigrants” Monogràfic de Guix d’Infantil “Educació CIentífica Inclusiva”. Guix d’infantil. num. 114 https://www.grao.com/es/producto/revista-guix-infantil-114-maig-22-educacio-cientifica-inclusiva-gi114
- Vazquez, D. & Carreras, M. (2021). Conversar sense paraules. Guix d’Infantil, num. 109.
- Lemkow, L. & Lemkow-Tovías, G. (2021) “Desigualtats en salut en temps de Covid-19 i crisi climàtica”. Eines per a l’esquerra nacional, [en línia], 2021, Núm. 40, p. 7-17, Recuperat de: https://www.raco.cat/index.php/Eines/article/view/387110
- Pedreira, M. (2020). Pràctiques de qualitat en la formació. Guix d’Infantil, 103, 43-44. Recuperat de: https://www.grao.com/es/producto/practiques-de-qualitat-en-la-formacio-gi10398744
- Lemkow-Tovias, G. i Pedreira, M. (2020). STEM en família. Guix d’Infantil, 103, 24.
- Pedreira, M. (2018). Intervenir, no interferir: l’adult i els processos d’aprenentatge. Guix d’Infantil, 96, 9–13.
- Pedreira, M. (2017). El benestar personal dels mestres i les mestres d’infantil. Guix d’infantil, 91, 15-18.
- Pedreira, M. i Marquez, C. (2016). Espacios de ciencia generadores de conocimiento. Cuadernos de Pedagogia, 466, 44-49.
- Lemkow-Tovias, G., Brugarolas, I., Cantons-Palmitjavila, J., Carballo-Márquez, A. i Mampel, S. (2016). Lab 0_6: un espacio de ciencia para la primera infancia. Cuadernos de Pedagogía, 466, 57-59 .
- Brugarolas, I. (2016). Espais neuroeducatius. Guix d’Infantil, 85, 23-24.
- Carballo-Márquez, A. (2016). Neuroeducació: de la neurociència a l’aula. Guix d’Infantil, 85, 11-14.
- Cantons-Palmitjavila, J. (2016). Pistes per a l’avaluació: Com pots valorar si la teva pràctica educativa és neuroeducativa? Guix d’Infantil, 85, 24-25.
- Lemkow-Tovias, G. (2016). Lab 0_6: espai de ciència, espai neuroeducatiu. Guix d’Infantil, 85, 19-22.
- Cantons-Palmitjavila, J. (2016). Pistes per a l’avaluació: Com pots valorar si la teva pràctica educativa és neuroeducativa? Guix d’Infantil, 85, 24-25.
- Torreguitart, L. i Carballo-Márquez, A. (2016). Aprenent fent. Guix d’Infantil, 85, 15-18.
- Brugarolas, I. (2016). Espais neuroeducatius. Guix d’Infantil, 85, 23-24.
- Brugarolas, I., Carballo-Márquez, A. i Lemkow-Tovías, G. (2015). No ho sé fer. Guix d’Infantil, 83, 42-43.
- Pedreira, M. (2013). Confesso que m’emociona aprendre. Regió 7, 11.
- Ballester, M., Pedreira, M. i Viladot, P. (2012) De zero a sis al Museu de Ciències Naturals. Guix d’infantil, 68, 16-19.
- Márquez, C., & Pedreira, M. (2011). Per què insistim a conversar per aprendre ciències? Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 54, 29-36.
- Pedreira, M. (2011). Química (en minúscules). Guix. Elements d’Acció Educativa, 379, 21-26.
- Pedreira, M. (2010). Semblants però diferents: Una experiència sobre materials al parvulari. 6, pp. 23-29. http://ccuc.cbuc.cat/record=b6130491~S23*cat
- Pedreira, M. (2008). El compromiso de educar. Kikiriki, 87-88, 43-45.
- Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. Educación infantil. Orientaciones y recursos (0-6 años). CISS-Praxis., 126/84.23-126/126/84.69.
- Pedreira, M. (2005). La ciència de la quotidianitat. Guix, 313, 13-17.
Congressos
Comunicacions orals
- Lauren Grist, C., Quesada-Pallarès, C., Lemkow-Tovias, G., Haldon, J., Caudle, L., Thompson, H., Watson, M. (2023). Perspectives in science education: Educators’ perceptions and professional development experiences. A: Pedreira, M., Sabido, J.,
- Quesada, C., Vázquez, L. (coordinadores). Science Since Birth. Actes del I Congrés Internacional de Ciència a l'Educació Infantil. Edicions FUB. Juliol de 2023. ISBN: 978-84-09-52813-4 https://science-since-birth.umanresa.cat/wp-content/uploads/2023/11/Science-Since-Birth_V5.pdf
- Navarro-Rupérez, M., Lemkow-Tovias, G. & Sort, L. (2023). The Riverside Community Living Lab as an experience of inclusion through science. A: Pedreira, M., Sabido, J., Quesada, C., Vázquez, L. (coordinadores). Science Since Birth. Actes del I Congrés Internacional de Ciència a l'Educació Infantil. Edicions FUB. Juliol de 2023. ISBN: 978-84-09-52813-4. https://science-since-birth.umanresa.cat/wp-content/uploads/2023/11/Science-Since-Birth_V5.pdf
- Rachdi Errachdi, M. (2023). Estudio sobre el impacto de la transferencia en actividades de ciencia con niñas y niños de origen magrebí y sus familias. A: Pedreira, M., Sabido, J., Quesada, C., Vázquez, L. (coordinadores). Science Since Birth. Actes del I Congrés Internacional de Ciència a l'Educació Infantil. Edicions FUB. Juliol de 2023. ISBN: 978-84-09-52813-4. https://science-since-birth.umanresa.cat/wp-content/uploads/2023/11/Science-Since-Birth_V5.pdf
- Tarrés-Puertas, M., Pedreira Álvarez, M., Lemkow-Tovias, G., Dorado, A.D. (2023). QUI-BOT-H2O: child-robot interactions linking chemistry and robotics. CRI23 – International Conference on Child-robot interaction. Organised by: University of Milano-Bicocca, INDIRE, Università Politecnica delle Marche, Yunik.
- Vázquez Carrasco, L., Sánchez Gómez, C. (2023). Development of scientific thinking at 0-3 years of age: a systematic review. A: Pedreira, M., Sabido, J., Quesada, C., Vázquez, L. (coordinadores). Science Since Birth. Actes del I Congrés Internacional de Ciència a l'Educació Infantil. Edicions FUB. Juliol de 2023. ISBN: 978-84-09-52813-4. https://science-since-birth.umanresa.cat/wp-content/uploads/2023/11/Science-Since-Birth_V5.pdf
- Guiu, S.; Lemkow, G. i Pedreira, M. (2021) Analysis of the children’s learning processes with a science proposal based on scales and measurement. INTED 2021, 15th annual International Technology, Education and Development Conference. Online conference. https://library.iated.org/view/GUIU2021ANA
- Haldón, J., Lemkow, G. i Pedreira, M. (2021) La intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección. XI Congreso internacional de investigación en didáctica de las ciencias. 7-10 setembre 2021, Lisboa. https://congresoenseciencias.org/wp-content/uploads/2021/09/Actas-Electronicas-del-XI-Congreso_compressed.pdf
- Lemkow, G. (chair - 2021). “Inclusive Science Education with and for Society”. 2nd international conference scuola democratica : reinventing education. Assoziacione per Scuola Democratica. 2-5 june 2021. Milano https://www.scuolademocratica-conference.net/proceedings-2/
- Lemkow, G., Quesada-Pallarès, C., Llebaria, M., Vazquez, D., & Forestello, A.M. (2020, July). Long-term impact analysis of the Science-on-Wheels proposal addressed to nurseries. Poster accepted at EARLI SIG14 Conference 2020 Learning and Professional Development: From innovative research to innovative interventions. Casa Convalescència, Barcelona. Conference cancelled due to Covid-19 circumstances.
- Lemkow-Tovias, G., Montiel, C. i Mur, B. (2019). Learning geology from play and experience: A research action process for a geology proposal in the Lab 0_6 space. Dins Edulearn19 Proceedings (pp. 4074-4080). Mallorca: IATED. http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2019
- Pedreira, M. (2019) La formación inicial de maestros/as de infantil. Mirada desde los centros de formación (Taula rodona) Ponencia presentada a les I Jornadas de la APICE: La formación inicial en Ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica. Asociación Española de Profesores e Investigadores en Didàctica de las Ciencias Experimentales, Málaga 2019.
- Pujol-Subirà, M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019). Nacer en Manresa: del aula al museo, trabajando la memoria histórica de la parentalidad desde la didáctica de la música. Madrid. I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento.
- Quesada, C., Lemkow-Tovias, G. , Vazquez, D. i Llebaria, M. (2019) Análisis de transferencia e impacto de la propuesta de ciencia para la primera infancia “Lab sobre ruedas” en centros educativos de territorio. Dins Libro de actas CIMIE19. https://amieedu.org/actascimie19/wp-content/uploads/2020/05/Libro_Actas_CIMIE2019_An%C3%A1lisis-De-Transferencia-E-Impacto-De-La-Propuesta-De-Ciencia-Para-La-Primera-Infancia-%E2%80%9CLab-Sobre-Ruedas%E2%80%9D-En-Centros-Educativos-Del-Territorio-1.pdf .
- Pedreira, M., Cantons-Palmitjavila, J., Mampel, S. i Brugarolas, I. (2018). Accions integradores: Competències globals en la formació inicial de mestres d’infantil. Ponència presentada al X Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, Barcelona.
- Pedreira, M. i Cantons-Palmitjavila, J. (2017). Tareas auténticas: la formación que revierte en la sociedad. Ponència presentada al X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Sevilla. Dins: VV.AA. (2017) Enseñanza de las ciencias (pp. 2001-2008). Num. Extraordinario. Sevilla: ICE. https://ddd.uab.cat/record/184308
- Lemkow-Tovias, G., Carballo-Márquez, A., Pedreira, M., Brugarolas, I., Cantons-Palmitjavila, J. i Mampel, S. (2016). Learning science from experience in early childhood: how to design and implement spaces for science education addressed to early childhood. Dins ICERI2016 Proceedings (pp. 2324-2330). València: IATED. https://library.iated.org/view/LEMKOW2016LEA
- Lemkow-Tovías G., Carballo-Márquez A., Cantons-Palmitjavila J., Brugarolas, I., Mampel, S. i Pedreira M. (2016). Neuroeducación y espacios de aprendizaje. Dins J. L. Castejón (Coord.). Psicología y educación: Presente y futuro: VIII congreso internacional de Psicología y Educación (pp. 2255-2263). Alicante: Asociación Científica de Psicología y Educación. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/64248/1/Psicologia-y-educacion_269.pdf
- Pedreira. M. (2016) Lab 0-6, un espai de ciència per a infants que investiguen. Ponència presentada al I Congrés CTEM de la Comunitat Valenciana, València.
- Pedreira, M. i Márquez, C. (2015). Learning processes in a 2-6 activity in a natural science museum. Ponència presentada a EECERA 25th Conference, Barcelona.
- Pedreira, M. (2014). Fira d’experimentació 0-6, la Universitat oberta a la Ciutat. Ponència presentada al XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores, Barcelona.
Pòsters
- Lemkow-Tovias, G., Quesada-Pallarés, C. , Llebaria, C., Vazquez, C. & Forestello, A.M. (2020). “Long-term impact analysis of the Science-on-Wheels proposal addressed to nurseries”, Barcelona: EARLISIG14
- Pujol-Subirà, M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019) “Nacer en Manresa. Audición viva en la asignatura de didáctica de la música: desde la memoria histórica hasta el museo”. Madrid: I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento.
- Lemkow-Tovías, G., Carballo-Márquez, A., Cantons-Palmitjavila, J., Bosch-Jorba, C., Brugarolas Criach, I., Mampel Alandete, S. i Pedreira Álvarez, M. (2015). “Problem-solving strategies in an experimentation proposal addressed to 5 years old children”. EECERA 25th Conference (Barcelona).
- Sabido-Codina J., Pedreira, M., Lemkow-Tovias, G., Vázquez-Carrasco, L., Arola Castro, A. , Lázaro M. (2023) TecnoLAB. Technology on wheels. A: Pedreira, M., Sabido, J., Quesada, C., Vázquez, L. (coordinadores). Science Since Birth. Actes del I Congrés Internacional de Ciència a l'Educació Infantil. Edicions FUB. Juliol de 2023. ISBN: 978-84-09-52813-4
Jornades
- Pedreira, M. (2024) Los espacios de ciencia en el aula de infantil. XXVII Encuentro provincial de Educación Infantil: STEAM. Baeza (Jaén)
- Pedreira, M. (2023) Prácticas emblemáticas de calidad en las futuras maestras para mejorar el aprendizaje de la ciencia en la educación infantil. II Jornadas APICE “la Didáctica de las Ciencias Experimentales ante el reto de la LOMLOE y la reforma de los Grados”. Antequera
- Vazquez, L. (2023). Experiencias conectadas con la practica en educación STEM en el Grado en Magisterio de Educación Infantil. II Jornadas APICE “la Didáctica de las Ciencias Experimentales ante el reto de la LOMLOE y la reforma de los Grados”. Antequera
- Lemkow G. (2023). Equitat i Ciència. Jornades equiSTEAM – STEAM per tothom (20-21 febrer Sau)
- Pedreira, M. i Llebaria, M. (2023) Critical TecnoLab. Jornada CriticalSteam “Eines per fomentar el Pensament Crític en un context STEAM”. Manresa
- Lemkow, G. (2022). “Ciència Inclusiva”. Jornades ExploraSteam . La Seu d’Urgell. https://sites.google.com/xtec.cat/explorasteam2022/programa/tallers-franja-2
- Lemkow, G. (2021). “Communities for Sciences (C4S). Per un approccio inclusivo all’educazione scientifica”. FESTIVAL GENERAZIONI – University of Milano Bicocca. 9 October 2021
- Lemkow, G. (2021). “Claus per a una educació científica inclusiva per a totes i tots”. ExploraSteam . Online. https://blocs.xtec.cat/explorasteam/2021/06/25/ciencia-inclusiva/
- Pedreira, M. (2021) Niños niñas 0-6 en la universidad ¿qué aportan a la formación inicial de maestras de infantil? 29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Córdoba
- Pedreira, M. (2021) Crear propostes en lliure elecció a 0-6. Jornades sobre l'ensenyament de les ciències: Nous reptes davant nous escenaris. Col.legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya
- Pedreira, M. (2021) Llums i ombres en educació. XI Jornades 0-6 de l'ICE de la UdG: Espurnes de llum.
- Garriga, M; Llebaria, M.; Sanz, L i Pedreira, M. (2020) Aigua de colors. Novenes Jornades sobre l'Ensenyament de la Química a Catalunya. Col.legi de Químics de Catalunya.
- Lemkow, G. (2020). Creativity and experimentation as co-creation and co-discovery -inclusive education through transversal activities. International Days event, Erasmus Hogeschool Brussels
- Pedreira, M. i Lemkow-Tovias, G. (2019). Aprendre ciencia des del néixer: Observacions d’un procés de recerca acció al Lab0_6: Dels minerals a la Geología. Dins J. M. Fernández-Novell, M. Díaz, M. Talló, O. Güell (Eds.). Actes de les Setenes Jornades sobre l’Ensenyament de la Química a Catalunya: Bastint ponts entre la química i la nostra societat (pp. 51-63). Barcelona: Col·legi Químics de Catalunya. https://www.quimics.cat/wp-content/uploads/2019/07/FINAL-Actes7es-JM.pdf
- Cantons-Palmitjavila, J. I Brugarolas, I. (2017). Innovar la educación de las ciencias en las primeras edades. Ponència presentada a STEAMconf Barcelona 2017.
- Lemkow, G. (2017) “Children’s curiosity in the Lab0_6: Approaching new phenomena to learn Science” Winter School, Libera Università di Bolzano, Bressanone/Brixen
- Lemkow, G. (2017) “Discovering strategies and approaching new phenomena: The Lab 0_6 as a boost for new qüestions”. Birley Community Festival, Manchester Metropolitan University, Manchester.
- Carballo-Márquez, A. (2016). Negligence as a type of abuse towards the child. Taula rodona dins el I Symposium on Neuroscience and Education “Care and neglect in the family environment”, Barcelona.
- Pedreira, M. (2016). What is the Lab 0_6? Visit and explanations. Ponència presentada al 6th International Workshop on Higher Education, Vic.
- Pedreira, M. (2016) La experimentación, un diálogo con la realidad. II Jornadas sobre la Enseñanza de las Ciencias en Infantil y Primaria. Zaragoza, Colegio General de Colegios de Doctores y Licenciado en Filosofía y Letras
- Pedreira, M. (2016) Espacios educativos generadores de conocimiento sobre el medio natural, desde la formación inicial de educadores a las experiencias en el aula infantil. Ponència presentada al Seminario Internacional “El pensamiento científico en la formación de Educadores de Párvulos: propuestas, requerimientos y desafíos», Santiago de Chile.
- Pedreira, M. (2016) Simposio I: El aprendizaje de la ciència y la tecnologia en la era digita. Dins Jornades Aprenentatge i Educació Escolar al S. XXI: la connexió entre experiències d’aprenentatge dins i fora de l’escola. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Carballo-Márquez, A., Lemkow-Tovías, G., Cantons-Palmitjavila, J., Brugarolas, I., Mampel, S. i Pedreira, M. (2016). Lab 0-6, un espai neuroeducatiu. Dins B. Barredo, R. Bisquerra, N. García, A. Giner, N. Pérez, A. Tey. XII Jornades Educació Emocional (pp. 161-171). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Altres
Impartició de cursos i seminaris
- Lemkow, G. (2021). Lab 0_6: Pedagogical foundations, evolution, settings. Erasmus Hogeschool Brussels
- Lemkow, G. (2020). Creativity and experimentation as co-creation and co-discovery -inclusive education through transversal activities. International Days event, Erasmus Hogeschool Brussels
- Pedreira, M. (2020) L ’espai de llum, espai científic. III Jornades d’ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària. Lleida, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
- Pedreira, M. (2020) Ciència des del néixer. Centre de Professorat Eivissa
- Pedreira, M., (2020) Espacios de ciencia en libre elección: profundización. Azcoitia, Bizilore eskola aktiboa
- Pedreira, M. (2019). Visiting the Lab 0_6 – a Space to Learn STEM. Dins el projecte Erasmus+: ParentSTEM, STEM for Preschoolers and Their Families
- Lemkow, G. (2019). From Science to Art: Geology as an artistic language. Dins el projecte Erasmus+: ParentSTEM, STEM for Preschoolers and Their Families
- Lemkow, G. (2019) ‘Children’s learning through discovery and play: The Lab 0_6 and its pedagogical principles.’ International Days, Erasmus Hogheschool Brussels
- Pedreira, M (2019) Investigación y documentación para la educación científica en las primeras edades. Gasteiz-Getxo-Donosti, Berritzegunes, Departamento de educación.Gobierno vasco
- Pedreira, M. (2019) Introducció als espais de ciència en lliure elecció. Inca, Centre de Professorat d’Inca
- Pedreira, M., (2019) Espacios de ciencia en libre elección: iniciación. Azcoitia, Bizilore eskola aktiboa
- Pedreira, M. (2019) Si la naturaleza es la respuesta, ¿cuál es la buena pregunta?. II Jornadas sobre la Enseñanza de las Ciencias en Infantil y Primaria. Sevilla, Colegio General de Colegios de Doctores y Licenciado en Filosofía y Letras
- Lemkow, G. (2018). Discovering scientific phenomena through children’s play – The Lab 0_6, as a boost for new learning processes. International Days, Erasmus Hogheschool Brussels
- Lemkow, G. (2018). The Learning processes of children in the Lab 0_6. Mini Manó Bolkskode (Hungary)
- Pedreira, M. (2018) El paper de l’adult en un espai de ciència en lliure elecció. I Jornades d’ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària. Tarragona, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
- Pedreira, M. (2017) L’avaluació als espais de ciència en lliure elecció. II Jornades d’ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària. Lleida, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
- Pedreira, M. (2017) Espacios de ciencia en libre elección. Vitoria, Departamento de Educación
- Lemkow, G. (2018). What is the Lab 0_6? The Learning processes of children in the Lab 0_6. Bath Spa University (UK)
- Lemkow, G. “Children’s curiosity in the Lab0_6: Approaching new phenomena to learn Science” Winter School, Libera Università di Bolzano (Bressanone/Brixen, Desembre 2017)
- Lemkow, G. “Discovering strategies and approaching new phenomena: The Lab 0_6 as a boost for new qüestions”. Birley Community Festival, Manchester Metropolitan University (Manchester, Juliol 2017)
Premis
- Premi extraordinari de doctorat corresponent al curs 2015-16 per a Montserrat Pedreira.
Col·laboracions internacionals
- Ponència: Lemkow, G. “Children’s curiosity in the Lab0_6: Approaching new phenomena to learn Science” Winter School, Libera Università di Bolzano (Bressanone/Brixen, Desembre 2017)
- Ponència: Lemkow, G. “Discovering strategies and approaching new phenomena: The Lab 0_6 as a boost for new qüestions”. Birley Community Festival, Manchester Metropolitan University (Manchester, Juliol 2017)
- Juny 2017-Seminari amb Isabel Hopwood Stephens per presentar el projecte TAPS (Bath Spa University). Visita a espais de ciència.
Assessoria
- Gabriel Lemkow Tovias: Assesor per l’exposició”Néixer a Manresa” (Museu Comarcal de Manresa), amb assessorament pedagògic del Lab0_6.
- Assessors del Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa per a la creació d’un espai 0-6.
Altres activitats
- Montserrat Pedreira Àlvarez: Avaluadora en el X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Sevilla, 2017