Tres docents del grau en Infermeria destaquen el potencial de la simulació clínica avançada en la formació de professionals en un article a Nursing Reports
Tres docents del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa sa han publicat un article que posa en evidència el potencial de la simulació clínica avançada en la formació de futurs infermers i infermeres. L’article, titulat "Learners to Leaders: Impact of Instructor Roles on Nursing Students’ Professional Development in Clinical Simulations", i publicat a Nursing Reports, analitza els beneficis d'assumir el rol d'instructor en simulacions clíniques avançades com a eina per al desenvolupament integral dels estudiants. La investigació posa de manifest el potencial d’aquesta metodologia per promoure el desenvolupament professional integral dels futurs professionals. Els autors de l’article són els docents del grau en Infermeria Cristina Garcia Salido, Estel·la Ramírez Baraldés i Daniel García Gutiérrez.
L’article fa referència a un estudi que s’ha fet amb estudiants de quart curs d’Infermeria que participaven en un curs de simulació clínica avançada. Mitjançant una metodologia qualitativa de caràcter interpretatiu i fenomenològic, es van analitzar les experiències dels participants, que van alternar entre els rols d’observador i instructor durant les simulacions.
Resultats que transformen l’aprenentatge
Els resultats de l’anàlisi van identificar tres àrees clau on assumir el rol d’instructor té un impacte positiu. En primer lloc, en el desenvolupament de competències professionals, els estudiants van millorar habilitats clíniques, de lideratge, comunicació i treball en equip. En segon lloc, augmenta la confiança i l’autoeficàcia. El fet de viure l’experiència des del rol d’instructor els va fer guanyar confiança i sentir-se més preparats per afrontar situacions reals. La darrera de les conclusions és que aquesta experiència va permetre transformar la perspectiva d’aprenentatge fomentant una visió més activa i profunda de l'aprenentatge, facilitant la integració de la teoria amb la pràctica
Implicacions per a la docència en Infermeria
L’estudi conclou que assumir el rol d’instructor en simulacions clíniques és una estratègia efectiva per promoure el desenvolupament professional dels estudiants d’infermeria. A més, els autors recomanen integrar aquesta metodologia de manera progressiva als currículums acadèmics per fomentar una formació més completa i preparar millor els estudiants per als reptes de la pràctica clínica.
Malgrat les limitacions, com la mida reduïda de la mostra (nou estudiants) i el fet que l’estudi es va dur a terme en un únic centre, els resultats ofereixen un punt de partida sòlid per implementar aquest enfocament en altres programes formatius.