Vés al contingut

Notícies

UManresa

Imagen

UManresa

Professionals d’UManresa recullen la seva expertesa en metodologia de la simulació en el llibre “Simulación. De la estrategia institucional al caso concreto”

Simulación. De la estrategia institucional al caso concreto” és el títol del llibre que han coordinat la directora de Desenvolupament Corporatiu de la FUB-UManresa, Carlota Riera Claret, i la directora del Grau en Logopèdia de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa, Sandra Espino Datsira. El llibre, publicat dins la col·lecció Análisis y Estudios de Graó, recull l’expertesa i experiència en simulació d’una quinzena de professionals que, des del seu àmbit i disciplina, mostren els diferents papers que es poden desenvolupar en un projecte de simulació. El treball és resultat de l’expertesa de docents i professionals vinculats al Centre d’Innovació en Simulació (CISARC) d’UManresa, un centre especialitzat en l’ús de la metodologia de la simulació com a eina formativa. El llibre és una guia completa per a institucions i grups que vulguin aplicar-la i introduir-la com a eina d’aprenentatge a les seves organitzacions, especialment en l’àmbit de les ciències de la salut.

La publicació s’ha presentat avui en el decurs d’un acte que ha comptat amb l’assistència de la directora de la Càtedra de Simulació i Seguretat del Pacient, Carmen Gomar, les coordinadores de la publicació, Carlota Riera i Sandra Espino, i de la coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials i directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut de la UVic-UCC, Marina Geli. Geli i Gomar han coincidit a elogiar la integració institucional de la metodologia de la simulació a tot el campus UManresa, des de la idea fins a convertir-se en un projecte central de la institució. Segons Gomar “és un manual únic, aclaridor i que dona confiança”. Geli, de la seva banda, ha destacat que el llibre faci història de tot el camí iniciat amb la simulació des dels estudis d’infermeria i que inclogui també una visió crítica i ambiciosa amb vistes al futur. Un llibre que segons una de les coordinadores, Carlota Riera, parla d’una metodologia única, “que ara és així però que pot canviar perquè és viva”.

Dividit en cinc capítols, el llibre estableix les bases teòriques de la metodologia de la simulació des del punt de vista de la pedagogia i de la psicologia. La publicació mostra també la importància que qualsevol projecte de simulació estigui vinculat a un projecte estratègic i educatiu d’una institució. En aquest sentit, dona pistes, pautes i eines per fer possible aquesta implantació, tant pel que fa a la introducció d’un programa de simulació com pel que fa a la seva aplicació concreta en casos d’aprenentatge.

El primer capítol del llibre es dedica als elements que són clau en la metodologia i les bases teòriques de la simulació. Tres capítols es dediquen a l’aplicabilitat de la simulació i el darrer se centra en els reptes futurs d’aquesta metodologia docent. Tots els capítols es complementen amb exemples pràctics detallats i amb un resum d’idees clau.  

A més de Carlota Riera Claret i Sandra Espino Datsira, en la publicació també hi ha intervingut la Directora de la Càtedra de Simulació i Seguretat del Pacient de la UVic-UCC, Carmen Gomar, que és l’autora del pròleg. La resta d’autors, tots ells vinculats al CISARC, són Aida Camps Gómez; Sílvia Cano Hernández, Òscar Dalmau Ibáñez, Daniel Garcia Gutiérrez, Anna González Fernandez, Griselda Gonzàlez-Caminal, Santiago González Piñeiro, Marina Mateu Capell, Antònia Puiggrós Binefa, Núria Serrat Antolí, Teresa Solé Torra, Montserrat Soler Sellarès, Mireia Torralba Roselló i Carme Valiente Ballesteros.

Aquest llibre recull l’expertesa acumulada pel campus Manresa de la UVic-UCC en l’ús de la simulació  com  a metodologia d’aprenentatge. De fet, aquesta és una aposta del centre universitari que ve de lluny i que s’ha anat concretant, al llarg dels darrers anys en diferents iniciatives: en l’ús de la simulació a tots els àmbits formatius (als graus universitaris, a la formació de postgrau, als cicles formatius de grau superior del Campus Professional i, també, en la formació d’especialització per a professionals), en la realització del Màster Universitari en Metodologia de la Simulació, en la creació de la Càtedra de Simulació i Seguretat del Pacient o en la constitució del Grup de Recerca en Innovació Docent, Simulació i Seguretat del Pacient (GRINDoSSeP).

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte