Vés al contingut

Notícies

Imagen

Sessió de treball d'ABP al Grau en Fisioteràpia

El grau en Fisioteràpia completa la implantació de la metodologia de l’aprenentatge basat en problemes

El grau en Fisioteràpia de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa ha completat aquest curs 2022-2023 la implantació de la metodologia de l’aprenentatge basat en problemes (ABP), que va introduir per primera vegada el curs passat. Aquesta és una metodologia que s’utilitza a partir de segon curs de grau, quan l’estudiantat ja ha adquirit uns coneixements bàsics sobre la professió. Es tracta que l’alumnat integri coneixements, habilitats i actituds al mateix temps que resol un problema relacionat amb la professió i amb la seva pràctica. Aquest any, 345 persones que estudien Fisioteràpia a UManresa, distribuïts en 45 grups, estan aprenent amb aquesta metodologia.  

L’aprenentatge basat en problemes és una metodologia activa que parteix del plantejament d’un problema que l’estudiantat ha de resoldre i que està relacionat amb la pràctica professional. El problema que es planteja relaciona continguts de diferents assignatures, de manera que en el treball per resoldre’l, els estudiants han de mobilitzar, adquirir i integrar coneixements que formen part d’aquestes assignatures. Es tracta de situacions i problemes que han de saber motivar l’estudiantat i que han de ser molt properes a la realitat. 

Aquest any acadèmic 2022-2023 s’ha completat la implantació d’aquesta metodologia als estudis amb la introducció de la metodologia al tercer curs del grau. A través de l’ABP, l’estudiantat de segon aborda coneixements de les assignatures de  fisioteràpia neurològica, de fisioteràpia del sistema musculoesquelètic, de farmacologia i de bioestadística. Ho fan a través de casos relacionats amb el dia a dia d’una associació d’afectats d’esclerosi múltiple i d’un problema en una residència de gent gran. A tercer curs, l’ABP combina les assignatures de fisioteràpia comunitària, elaboració de projectes i fisioteràpia del sistema musculoesquelètic i es treballa a partir d’un cas relacionat amb la implantació de la fisioteràpia a l’atenció primària i comunitària. 

Aquesta manera de treballar obliga el professorat a situar-se en un paper diferent. De fet, les classes on es treballa amb aquesta metodologia són similars a una tutoria. En aquestes sessions, el professorat passa a formar part del grup que està treballant el cas, ha de ser un facilitador d’aprenentatge, però afavorint que sigui l’estudiantat el qui avanci en la resolució del problema plantejat. 

Aquesta metodologia afavoreix el treball en equip dels grups, que estan formats per entre 8 i 10 estudiants; fa que l’estudiantat hagi de buscar informació i posteriorment integrar-la i mobilitzar-la per resoldre la situació concreta que se li ha plantejat. Tot i que es tracta d’un treball cooperatiu, aquesta manera de treballar obliga la persona que estudia a ser la principal responsable del seu aprenentatge. També fa que alguns dels alumnes hagin d’assumir diferents rols organitzatius, com el de secretari i el de coordinador. 
 

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte