Vés al contingut

Bons espais per a una bona educació

Imagen

edifici fub4 ueducació
03/06/2022

Parlar d’educació i espais obliga a recordar Loris Malaguzzi, un referent en educació, conegut perquè va definir l’espai com el tercer educador. Un espai que facilita o dificulta que passin determinades coses, determinades relacions, determinat tipus d’activitats o interaccions. A UManresa acabem d’estrenar un nou edifici, FUB4 – UEducació, un espai que en poques setmanes ja ens ha permès constatar la idea de Malaguzzi: per oferir una bona educació és clau tenir bons espais.

La nostra experiència, encara que breu, ja ens permet valorar ja 5 aspectes en què el nou edifici ens ajuda en la nostra tasca:

  1. Connexió: les 3 plantes compactes, cada una amb la seva funcionalitat, la mida... permet connectar molt fàcilment entre estudiants de grau en Mestre d'Educació Infantil i el Cicle Formatiu de Grau Superior d'Educació Infantil entre ells, entre estudiants i el Lab i la Upetita, entre equip docent  i professorat col·laborador, entre estudiants i el professorat, entre mestres en actiu i futures mestres.... Tot de manera fluïda, gens forçada.
  2. Adaptació: el nou edifici i el mobiliari amb què l’hem omplert s’adapta a les nostres necessitats actuals i pensem que també a les que puguin sorgir en el futur: tenim un mobiliari versàtil, taules amb rodes, que es pleguen, cadires que es mouen fàcilment, espais diàfans... El contingut de l’edifici dona resposta a qualsevol necessitat docent. 
  3. Estètica: és un edifici molt bonic, per fora i per dins. Per fora amb aquest color tan peculiar, verd, un color que ens identifica molt clarament. Discutíem si FUB4, si UEducació... quan volem que ens trobin referenciem l’edifici verd i ens troba tothom. Per dins, és clar, ampli, transparent, molt agradable.... Anar a treballar cada dia en un lloc on fa il·lusió d’entrar-hi, és molt gratificant. 
  4. Visibilització: el nou edifici ens fa presents a l’entrada a Manresa, en un espai propi. Teníem un CIFE amagat en un raconet de la FUB1. Per arribar al Lab s’havia de passar per una entrada del darrere que només trobava qui ens buscava amb intencionalitat. Ara estem junts, Grau, Cicle, Lab, CIFE, Upetita,  orgullosament visibles per a tothom a l’entrada a Manresa.
  5. Ampliació: 
  • Hem ampliat l’aposta per l’educació amb un Centre de Documentació que neix farcit de la col·lecció de 8.000 llibres d’en Josep Maria Aloy, que generosament ens ha cedit la família. 
  • Hem ampliat el Lab. Tindrem un Lab 0-3, un Lab 3-6, un Lab 6-8 i una o més furgonetes. Si hi posem número, acostarem la ciència de forma engrescadora i participativa cada curs a més de 18.000 infants. És una xifra espectacular, però encara ho és més, que ho fem mantenint la qualitat de les propostes que presentem. Perquè la quantitat impressiona, però és més important aconseguir mantenir la qualitat. 
  • Hem ampliat amb la creació d’una escola bressol pròpia de la universitat, que ens permetrà tenir molt a la vora nenes i nens des dels 4 mesos i que ens dona un particularitat específica com a universitat que no té por dels infants

Vull remarcar que l’equip docent de la Upetita està format per professionals amb la titulació requerida, que posaran el benestar de l’infant en el centre de les seves decisions, però que comptaran amb al suport de professionals de la universitat.

Imagen

espai geo lab 06
 

Imagen

zona comuna fub4 ueducació

Fer xarxa amb mestres i educadors del territori

I ens podem plantejar: per què és bo que la U petita, o igualment el Lab,  siguin de la universitat? Què diferencia aquesta bressol o aquest espai de ciència de qualsevol altra sense universitat al darrere? Per exemple el fet què ara mateix tenim una persona de l’equip docent que ha de fer una tesi sobre didàctica de la ciència des de les primeres edats, que enriquirà la Upetita, i el Lab. I una altra persona que farà una tesi sobre l’ús de la simulació en la cohesió d’equips educatius, que enriquirà la Upetita i el Lab. I tot el potencial creatiu de les nostres estudiants, amb idees i tasques, que en determinats moments i sempre sota control, enriquiran la Upetita i el Lab. Per tant, serà una escola bressol i un espai de ciència en evolució constant, una evolució que tenim la intenció de compartir amb les  xarxes de mestres i educadores del territori.

 

Acostar-se a la realitat dels infants

Està clar que el Lab i la Upetita es beneficien de la universitat. Però llavors, a la universitat, què ens aporta tenir aquests espais d’atenció directa als infants? Crec que està molt clar que la gran beneficiada d’aquesta aposta és la universitat. Un grau universitari o un cicle formatiu que forma mestres o tècniques d’infantil no ho pot fer sense estar en contacte amb infants i escoles. La universitat gaudeix d’un benefici importantíssim de tenir infants a prop perquè ens evita el quedar atrapats en un metavers teòric, elucubrant al marge de la realitat real  i ens ajuda a construir aquelles pràctiques coherents amb la teoria que ens aporta la recerca.

Imagen

Les noves instal·lacions del Lab 0_6 a la FUB4 - UEducació

Imagen

Escola bressol Upetita

Com a resum, les propostes d’atenció directa a infants es nodreixen de la formació i la recerca universitària, i per tant creixen,  i la universitat s’acosta a la realitat dels infants, i per tant també creix.

He començat parlant de Loris Malaguzzi i vull acabar també amb ell. Malaguzzi va aconseguir convertir Reggio Emilia en un lloc de pelegrinatge per a totes les persones interessades en l’educació infantil. 

El nostre equip treballa per convertir la nostra ciutat i la nostra universitat en referents obligats per a totes les persones interessades en educació infantil.

Montserrat Pedreira Álvarez, directora del grau en Mestre d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC 

*Text del discurs de Montserrat Pedreira durant l’acte d’inauguració de l’edifici FUB4 – UEducació (27 de maig de 2022)

Afegeix un nou comentari

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte