Modalitat Online |
Edició 2a |
Calendari 17/01/25 - 8/11/25 |
Lloc |
Durada 30 ECTS |
Preu 2.310 € |
Idioma Castellà i portuguès |
El Postgrau en Trastorns Alimentaris Pediàtrics té com a objectiu proporcionar als logopedes y fonoaudiòlegs una adquisició en profunditat de teories i pràctiques científiques avançades en el camp, basades en l’avaluació funcional i la intervenció terapèutica en les diferents àrees de pràctica en conjunció amb diferents especialitats.
El postgrau aporta els coneixements i habilitats per actuar des del naixement fins a l'edat adulta, en les àrees de la profilaxi, la qualificació i la rehabilitació dels trastorns de la funció alimentària. Empoderant els professionals per a l'avaluació, diagnòstic i intervenció de la població neopediàtrica amb canvis en la funció alimentària, basats en la comprensió dels aspectes orgànics, oromotors, sensorials, emocionals, conductuals i funcionals implicats en les especificitats de les condicions de dificultat per a l'alimentació infantil.
Alhora permet conèixer les àrees d'avaluació i intervenció correlacionades a través de l'intercanvi de coneixements entre els diferents professionals que puguin constituir els equips que actuen amb els nadons, els nens i els joves i les seves famílies i cuidadors. Afavoreix la formació crítica i creativa, destacant la importància del seu paper en un equip interdisciplinari en qualsevol context que actuï, amb la població neopediàtrica.
Raonament clínic basat en una àmplia varietat de casos clínics, tant a l’hospital com a les UCI Neonatal i Pediàtrica, així com en l’àmbit ambulatori, unitats de referència especialitzades, centres d’atenció diürna, llars d'infants i escoles.
Fomenta i dona suport a logopedes i fonoaudiòlegs per desenvolupar activitats de recerca com per exemple en l'àrea de Trastorns del Comportament Alimentari en pediatria, permetent la millora de la pràctica professional i el creixement de la logopèdia en aquest àmbit.
Perquè t’interessa cursar aquest Postgrau?
- Coneixeràs les alteracions en el desenvolupament de l’alimentació són cada vegada més freqüents i de diversa etiologia.
- Seràs capaç de tenir un raonament clínic en l’àmbit de les dificultats d’alimentació neopediàtrica, i així poder exercir professionalment, de forma independent o integrada en equips interdisciplinaris en el camp de l’alimentació.
Sortides professionals
- Centres de salut
- Clíniques, oficines i centres privats
- Hospitals públics i privats
- Equips d'intervenció primerenca
- Centres d'educació i recerca
- Institucions educatives especials
- Centres de rehabilitació
- Institucions privades sense ànim de lucre que donen suport a nens i joves
Especialització en els trastorns de l'alimentació infantil
Encara que sembli tan simple i natural, menjar és molt més complex que caminar o parlar, que requereix l'ús coordinat i harmoniós de 31 músculs, 6 parells cranials i 8 sistemes sensorials.
Aquest procés, a diferència del que es podria pensar, és només instintiu en les primeres setmanes, convertint-se ràpidament en un comportament apoderat, fortament influenciat per la combinació de diversos factors, amb major o menor preponderància.
El nen passa d'un patró d'aspiració immadur a un patró més madur i complex; aprèn a menjar aliments purs i gradualment més durs, sòlids més consistents amb textures més desafiants. Al mateix temps, s’entrenarà en la manipulació de diferents estris fins que arribi al seu domini i autonomia en menjar.
No obstant això, aquest procés d’aprenentatge no és el mateix per a tota la població neopediatrica, i les dificultats alimentàries són cada vegada més freqüents durant un cert període de la vida del nadó i el nen, impactant en les dinàmiques familiars i les relacions amb els cuidadors.
Algunes d’aquestes dificultats ressonen amb els paràmetres de desenvolupament del nadó i del nen, mentre que altres no són impediments per al desenvolupament harmònic. Alguns poden millorar i desaparèixer, altres poden reaparèixer més tard i d'altres maneres, o empitjorar i arribar a ser crònics amb diferents nivells de deteriorament del desenvolupament.
Segons estudis científics globals, al voltant del 30% dels nens amb desenvolupament neurotípic i el 80% dels nens amb patologia del neurodesenvolupament presenten dificultats alimentàries, i el rendiment d’un equip interdisciplinari amb coneixements en diferents àrees de salut és essencial per tal de proporcionar una resposta adequada, sostinguda en les últimes evidències científiques.
En aquesta especialització s'ha reunit un grup de professionals sanitaris amb una àmplia i meritòria experiència en l’àmbit dels trastorns de l’alimentació infantil.
Així, és la nostra missió en aquest pla d’estudi oferir al logopeda i/o fonoaudiòleg la possibilitat d’entendre, reflexionar, investigar i actuar amb excel·lència amb el nadó, el nen i la joventut amb reptes dietètics, així com les seves famílies i cuidadors, des d’una perspectiva global i interdisciplinària, individualitzant les pràctiques a la població que el busca.
Menjar és un procés d’aprenentatge, molt més enllà de la boca, que implica múltiples variables molt complexes i heterogènies, i com a tal, requereix una visió àmplia, en la qual la solució passa per l’articulació de diverses àrees de salut, amb un objectiu comú, garantint l’existència de condicions per a una alimentació eficaç i segura.