Per percebre utilitzem moltes modalitats sensorials; però, sens dubte, el sistema més important i complex és el sistema sensorial tàctil-cinestèsic. De fet, és el sistema més rellevant pel desenvolupament del nadó des del moment del naixement.
La Dra. Felice Affolter, després de molts anys d’estudi, va arribar a la conclusió de que les interaccions tàctil-cinestèsiques que el nen realitza amb el seu entorn són la base pel seu desenvolupament.
A partir del moviment i de l’entorn, el nen descobreix que els objectes i el seu propi cos poden moure’s i posar-se en relació. Aquest descobriment és el que li permetrà al llarg del seu desenvolupament “resoldre els problemes” que se li presentin en la seva interacció amb l’entorn (obrir una porta, agafar un objecte, treure una jaqueta, posar-se una bata...).
La comprensió de les relacions causa-efecte i la seva resolució, seran la base per obtenir les capacitats més abstractes (memoritzar, organitzar espai-temporalment les informacions, desenvolupar el llenguatge...). En conseqüència, si les arrels tàctil-cinestèsiques “fallen” a causa d’una lesió cerebral, la capacitat per interactuar amb l’entorn queda reduïda.
Sovint, en persones amb dany cerebral, símptomes com respostes agressives, to muscular inadequat, por, dificultat en la manipulació d’objectes, problemes amb el llenguatge, la memòria, hiperactivitat.... poden millorar si oferim a la persona informació tàctil suficientment estructurada que l’ajudi a saber en tot moment on està el seu cos, on està l’entorn immediat i, en conseqüència, saber què està passant en aquell moment.
La vida diària ens ofereix molts problemes que cal solucionar; des de que ens despertem fins que anem a dormir, cada acció pot resultar un problema per resoldre pels nostres pacients. Per això, cal utilitzar les AVD per a fer la nostra teràpia.
Resulta excepcional, ajudar a les persones amb dany cerebral a organitzar la informació perceptiva a través de les activitats de la vida diària.
Objectius del curs Abordatge tàctil-cinestèsic de les alteracions perceptives
- Promoure la formació continuada del col·lectiu de professionals que treballen amb dany cerebral per aconseguir un major desenvolupament laboral.
- Dissenyar exercicis i activitats terapèutiques avançades i significatives, per patologies i alteracions neurològiques a partir de les AVDs.
- Maximitzar el treball interdisciplinari en el servei de rehabilitació.
- Comprendre la influència de la percepció en altres aspectes de la persona (cognició, moviment, comportament...).
- Conèixer l’evolució tàctil-cinestèsica dels primers 12 mesos de vida.
- Conèixer les bases d’intervenció a través del sistema sensorial tàctil-cinestèsic en situacions de la vida quotidiana (per pacients amb afectacions des de poc a molt greus).
- Adquirir nous coneixements que ajudin a les persones amb greus discapacitats a desenvolupar-se més adequadament en la seva vida.