Vés al contingut

Notícies

Imagen

Visita de la consellera Esther Niubó a l'activitat del RuralLAB a l'escola de Sant Quirze Safaja

UManresa posa en marxa RuralLAB, una aposta itinerant per l'educació científica a les escoles rurals de la Catalunya Central

RuralLAB és un projecte pilot de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC) que compta amb el suport del Departament d'Educació i Formació Professional per fer arribar recursos i propostes d’experimentació científica als infants i mestres de les zones escolars rurals (ZER) de la Catalunya Central, un territori que inclou les comarques del Bages, el Berguedà, el Moianès, el Lluçanès, Osona, i el Solsonès i els municipis de l’Alta Anoia.

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha visitat aquest dijous, 9 de gener, les activitats del RuralLAB a l’escola Sant Quirze Safaja – ZER El Moianès Llevant, a la població del mateix nom. Niubó ha afirmat que el Departament té la voluntat de “fer gran aquesta aposta per l’educació científica amb el rigor que avala la universitat de Manresa, i acostar-la a la ruralitat. A vegades podem tenir la sensació que les escoles rurals tenen menys oportunitats que escoles en àmbits més urbans, però hem de buscar fórmules, com aquesta, que és original però factible”. La titular d’Educació i Formació Professional també ha destacat la bona valoració que ha rebut el programa per part d’alumnat, claustre (que en reconeix especialment la formació) i famílies.

El nou projecte RuralLAB, que va començar el seu pilotatge als centres educatius el passat 21 d’octubre, arribarà a les 37 escoles rurals que gestionen els serveis territorials de la Catalunya Central durant els mesos d’octubre, novembre i desembre de 2024 i els primers dies de gener de 2025. RuralLAB compta amb el suport logístic d’una unitat mòbil integrada per dues mestres formadores i una furgoneta equipada amb diferents propostes d’experimentació orientada a alumnat, i que pretén generar impacte de manera que es puguin detectar talents per l'experimentació científica en edats primerenques.

Al llarg de la seva estada en un centre educatiu, habitualment d’una jornada de matí, l’equip de RuralLAB disposa de dues línies d’actuació diferents, consistents en un paquet d’experiències Lab 0-6 (quatre sessions al matí) i una sessió destinada al personal docent, que es programa en horari de migdia.

Les activitats proposades van dirigides principalment a l’alumnat d’educació infantil, però en funció de la realitat de les escoles participants i les seves necessitats formatives, poden adaptar-se per a l’alumnat d’educació primària. A més el programa també permet que les formacions destinades a personal docent (mestres i educadores d’infantil i primària) en horari de migdia puguin ser obertes a famílies i personal d’administració i serveis dels centres participants.

Aquest servei educatiu vinculat al campus Manresa de la UVic-UCC realitza les activitats amb la supervisió de la direcció acadèmica dels estudis de Grau de Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, que vetlla pel rigor científic i universitari de la proposta.

De fet, el projecte sorgeix a partir de l’experiència pionera acumulada i les evidències recollides per part del Lab 0-6, iniciat pel campus Manresa de la UVic-UCC l’any 2015 amb l’objectiu d’apropar i garantir l’accés a serveis educatius de qualitat a tots els centres educatius del territori, independentment de la seva ubicació geogràfica.

Les escoles valoren molt positivament l’experiència

Amb la prova pilot gairebé finalitzada, la valoració que n’han fet els centres a través d’enquestes anònimes és molt positiva. Através dels qüestionaris, els participants a l’experiència en destaquen, sobretot, l’enriquiment que suposa per als infants. Expressen que “permet obrir les portes a treballar de manera més conscient el mètode científic” a les aules d’infantil i primària.

Més enllà de l’activitat adreçada als nens i nenes, els comentaris dels qüestionaris d’avaluació també donen compte del valor de la formació rebuda com a docents: en alguns casos, reforça línies de treball que ja tenen incorporades al centre i els aporta recursos nous; en altres, és una font de reflexió metodològica sobre la ciència a l’escola.

Voluntat d’arribar a tot el territori català

Un cop finalitzat aquest primer pilot als 37 centres educatius rurals de la Catalunya Central i efectuada l’avaluació del seu impacte, la voluntat del projecte RuralLAB és arribar a la totalitat de les 88 ZER catalanes, que aglutinen un total de 258 escoles rurals, al llarg de dos cursos escolars.

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte