L’estudiantat d’ADE d’UManresa treballa en un projecte d’economia circular real per reaprofitar material de rebuig de l’empresa Inoxforma
Les boles d’acer per a vàlvules que fabrica l’empresa manresana Inoxforma i que rebutja per motius de qualitat tindran una nova utilitat. Estudiantat del Grau en Administració i Direcció d’Empreses (ADE) de la Facultat de Ciències Socials de Manresa treballen des d’aquest curs en un projecte pioner que permet treballar la creació d’un projecte empresarial d’economia circular, vinculat al territori, posant a la pràctica diferents metodologies relacionades amb la creació d’empreses i l’emprenedoria. L’empresa Inoxforma, especialitzada en la transformació de xapa d’acer inoxidable per als sectors de la valvuleria, elèctric, electrònic i alimentació, ha proposat a aquest alumnat el repte de pensar idees de negoci a partir d’aquest material de rebuig. Les propostes de l’alumnat seran avaluades personalment durant el mes de maig per la gerent de l’empresa, Elvira Garcia.
Durant sis setmanes, aquest estudiantat, concretament l’alumnat de primer curs de l’assignatura Iniciativa Empresarial ha estat treballant en aquesta proposta. La gerent, Elvira Garcia, els va presentar les característiques del material i els criteris de qualitat que fan que l’empresa n’acabi rebutjant la venda. Ara mateix, aquestes boles per a vàlvules d’acer no són reutilitzades, perquè el procés que requeriria és massa costós. Aquest és el repte al qual s’han hagut d’afrontar aquests estudiants d’ADE que, entre d’altres estan treballant en diferents propostes vinculades a la decoració, l’enllumenat i l’embalatge.
Diferents metodologies en el procés de creació d’empreses
Durant sis setmanes, l’estudiantat ha seguit tot el procés que s’ha de fer per desenvolupar una idea de negoci seguint diferents metodologies que van des de la part més abstracta fins a la més concreta. En aquest procés, l’alumnat ha utilitzat metodologies com la pluja d’idees, scamper (una tècnica de creativitat i desenvolupament d'idees creatives que s'utilitza per millorar un producte, servei o procés existent), la metodologia dels sis barrets (una tècnica basada en el concepte de pensament lateral per abordar problemes i desafiaments des d’angles no convencionals i creatius), la metodologia 6tell (una metodologia pròpia que planteja donar resposta a sis preguntes clau sobre un producte o servei que es vulgui llançar al mercat) i la metodologia Scope (una evolució del Canvas).
Al final del procés, l’alumnat ha de definir el seu model de negoci, que posteriorment haurà de presentar en una ronda ràpida utilitzant la metodologia de la simulació. Aquesta és la darrera de les activitats que es fa en el marc d’aquest treball i que culmina la feina dels grups d’alumnes. Consisteix en una presentació, amb un temps limitat de dos o tres minuts, de la idea de negoci a un possible inversor. En aquest cas, la simulació inclourà la presència de la gerent d’Inoxforma, Elvira Garcia, que serà present en totes les presentacions de les propostes de l’alumnat per al material de rebuig de la seva empresa.
És per preparar aquesta darrera part del treball que, després de les sis setmanes formatives destinades a la definició de la idea i del model de negoci, l’alumnat es prepara amb diferents sessions amb el docent Carlos Bella per treballar les habilitats i competències que han de tenir les persones emprenedores.
Els avantatges de treballar en projectes reals i propers
El degà de la Facultat de Ciències Socials i director del Grau en ADE, Marc Bernadich, ha explicat que aquesta manera de treballar a les aules, a partir de projectes reals, permet un aprenentatge molt més vivencial de l’assignatura d’Iniciativa Empresarial. Alhora, en aquest cas, es tracta d’un projecte de reaprofitament, que els posa en contacte amb l’economia circular i vinculat al territori, ja que l’empresa és de Manresa. Un altre dels aspectes destacats d’aquesta aposta innovadora dins dels estudis d’ADE és que compta amb la participació directa de la gerent de l’empresa en tot el procés, des dels seus inicis fins al final. Això fa que la proposta que es plantegi tingui possibilitats de convertir-se en realitat, un fet que impulsa la motivació i la implicació de l’alumnat. “Per reblar el clau”, afegeix Bernadich, “en aquest cas, la gerent de l’empresa és una dona, motiu pel qual també oferim referents femenins en la gestió empresarial, fet que no és gaire habitual”.