Vivim en un món convuls, amb grans reptes de futur, que els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides han sistematitzat i concretat. La majoria desafien el model actual en termes socials, econòmics, polítics i educatius, bo i dibuixant un esdevenir ambiciós basat en els principis d’equitat, inclusivitat i sostenibilitat. En aquest context, la tecnologia esdevé alhora repte i eina: al mateix temps que ens transforma i modifica les nostres prioritats i maneres de relacionar-nos, ens ajuda a adaptar-nos i a aprofitar aquesta transformació, a créixer amb ella. Tanmateix, seria un error situar la tecnologia en el centre d’aquest debat que ha de ser, necessàriament, humà. El canvi tecnològic s’ha de dirigir amb intel·ligència i intenció. A més tecnologia, necessitem gent més capaç.
Les tecnologies digitals estan modificant radicalment el dia a dia de les persones, de les empreses, de les organitzacions, de les administracions. Poden contribuir a generar més riquesa però també més desigualtats; ens connecten i ens aïllen alhora; ens ajuden a assolir els nostres objectius individuals, però hem de vetllar perquè no ens allunyin dels nostres reptes col·lectius. Les tecnologies digitals formen part del procés d’innovació i de la creació de valor i s’han convertit en un factor fonamental de la competitivitat i el creixement de les empreses, sí, però sempre que estiguin al servei de persones amb capacitat de treballar en equip i de fer-ne un ús conscient i eficient, enfocat a la identificació de problemes i a la recerca de solucions per fer-hi front, que no perdin de vista l’objectiu d’avui ni el repte de demà.
I és que bona part del nostre futur col·lectiu depèn de la nostra habilitat per utilitzar la tecnologia, i especialment la tecnologia digital, per donar forma i contingut als ODS i per afavorir el sorgiment d’una generació de professionals capaços de liderar aquesta transformació. És un canvi que demana un coneixement profund de la tecnologia i les seves possibilitats i, al mateix temps, la capacitat de dirigir equips interdisciplinaris per donar resposta a problemes complexos i també d’obtenir coneixement útil i significatiu a partir de la matèria primera per excel·lència d’aquest nou paradigma: les dades.
Aquests són els tres eixos al voltant dels quals pivota el grau en Gestió de la Societat Digital que UManresa impartirà a partir del curs 2023-2024: el coneixement de les tecnologies digitals, el lideratge d’equips interdisciplinaris i la gestió intel·ligent de dades per liderar projectes de transformació digital. Es completa amb una perspectiva humanista que, de manera transversal, impregna tots els continguts per dotar les futures persones graduades del sentit de responsabilitat social per fer una societat més justa, sostenible i equitativa, tant a nivell local com global.
Manresa comptarà, a partir del curs vinent, amb una titulació pionera a tot l’Estat Espanyol. És fruit a parts iguals de la reflexió sobre el present que tenim i el futur que volem i el paper que la tecnologia i les persones hi han de tenir. Com a universitat, ens ha empès a fer aquest pas el sentit de responsabilitat per donar resposta a les demandes que moltes empreses i institucions expressen de maneres diferents i que, en síntesi, es tradueixen en la necessitat de comptar amb persones que puguin aportar una mirada interdisciplinària i ètica als projectes i incorporar-hi la tecnologia per fer-los més eficients i sostenibles.
Carlota Riera Claret, Directora de Desenvolupament Corporatiu de la Fundació Universitària del Bages
Afegeix un nou comentari