Vés al contingut

Marc Bernadich: “A UManresa fem alta costura educativa a mida per a empreses”

Imagen

Formació sobre lideratge d'UManresa a l'equip d'Avinent
27/01/2025

L’Escola de Postgrau d’Empresa d’UManresa va formar el curs passat prop de 600 persones, la meitat de les quals eren formacions in-company que permeten focalitzar-se  en les necessitats concretes de cada empresa. És el que el degà de la Facultat de Ciències Socials d’UManresa i director dels estudis d’empresa, Marc Bernadich, defineix com “alta costura educativa a mida per a empreses”. Una alta costura que té com a principal finalitat ajudar el teixit empresarial a adaptar-se contínuament al canvi i a integrar-lo com una constant en el seu dia a dia. De les necessitats formatives de les empreses en un moment com l’actual i de la resposta que s’hi dona des de l’Escola de Postgrau en parlem en aquesta entrevista amb Marc Bernadich.

Quins són els reptes i les necessitats de les empreses a nivell formatiu?

En aquests moments, totes les empreses, independentment del sector, comparteixen característiques que indiquen que estem en un moment de canvi. En primer lloc, estan davant d’una transformació molt dràstica de l’entorn. A UManresa sempre diem que el canvi és l’única constant que tenim. Per tant, si el canvi és una constant, l’hem de tractar com això, i no com a variable. Això vol dir que les empreses han de passar de ser reactives al canvi, de rebre un input i reaccionar-hi, a ser un engranatge en el qual el canvi convisqui en elles mateixes.

 Aquesta visió ens porta a pensar en estratègies noves de formació. Per una banda, tenim la necessitat imperiosa de ser perceptius a l’entorn, constantment. Aquesta percepció de l’entorn vol dir que l’empresa ha de desenvolupar tot tipus d’activitats que facin que aquest canvi constant entri de manera natural i això és molt difícil. Per això, aquest és el primer repte que tenim com a formadors: acompanyar les empreses a desenvolupar estratègies i tècniques de permeabilitat al canvi. Això vol dir que han de desenvolupar una sèrie de ressorts, i des d’UManresa podem ajudar les empreses a estudiar com estan captant aquesta informació externa. 


I després de la identificació?

Aquest és el segon repte. Un cop tenim aquesta informació externa i el canvi molt identificat, hem d’aconseguir fer-ne coses, que passi a ser part i motor de transformació dins de l’empresa. Cal planejar, planificar i pensar coses que puguin fer créixer el valor de l’organització. Per a nosaltres, per a la Universitat, com a formadors, també representa un repte, perquè hem de desenvolupar accions formatives i intervencions per ajudar-les a traduir aquest canvi extern i a digerir-lo internament. 

Com es concreta, això?

El que fem és aplicar la teoria de les capacitats dinàmiques, una teoria que ens ve de la Universitat de Berkeley, concretament de David Teece, que diu que l’empresa moderna que ha de conviure en aquesta constant de canvis, ha de fer un bon sensing, un bon seizing i un bon transforming. El sensing és la sensibilitat cap a l’entorn, el que ens ajuda a detectar el canvi. Quan ens referim al seizing parlem de saber fer coses i aprofitar la informació que hem detectat perquè passin coses a l’empresa. Finalment, quan parlem de transforming parlem de transformar l’empresa constantment, de manera que el canvi es quedi i sigui una eina més de transformació a les empreses. 

Així doncs, quines característiques ha de tenir la formació per adaptar-se a aquesta realitat canviant? 

Tenim dues capes de formació. Fins ara, bàsicament, es feia formació de postgrau, de màster i in-company centrada en àrees funcionals de l’empresa, com poden ser el màrqueting, les vendes, les operacions o les finances, entre d’altres. Aquesta formació, que s’adreça a zones tàctiques de gestió de l’empresa, s’ha de continuar fent, però hi hem d’afegir una segona capa, la que prepara les persones que treballen i dirigeixen les empreses a ser sensitives als canvis, a aprofitar aquesta informació i fer-la servir per a la transformació. En aquesta segona capa ja no parlem de màrqueting, finances o operacions, sinó de coses que estan a l’ànima de l’empresa a la seva estratègia més íntima. Aquí parlem de tècniques o estratègies de captació d’informació de clients, mercats, tecnologies, tendències... L’Escola de Postgrau pot proveir les empreses d’aquesta informació i formar-les en tècniques que les ajudin a ser autònomes en aquesta presa de decisions. 

En segon lloc, per a la fase de seizing, podem centrar la formació en tècniques, per exemple, de desenvolupament de model de negoci, de fer xarxa, de marca, d’estructura... Són coses que no són operatives, són coses més essencials, que formen part del tronc de l’empresa. 

Finalment, per a la fase de transforming, oferim programes de project management, perquè qualsevol canvi requereix de tècniques de gestió del canvi. 

En definitiva, conviuran les formacions funcionals amb aquelles que són de caire estratègic i d’os de l’empresa o l’organització. A UManresa podem ajudar-les a fer una diagnosi de quins elements de transformació han de treballar i preparar una microformació que s’hi adeqüi. Fem alta costura educativa a mida. 


Recollint tot això, heu desenvolupat el programa ACDC. En què consisteix?

ACDC són les sigles d’acreditació i certificació del desenvolupament competencial. És un programa pensat per capacitar les persones que formen part dels equips d’empreses i organitzacions. Si fins ara parlàvem de l’àrea de joc, quan parlem de l’ACDC ens referim als equips i a com els podem transformar perquè siguin més potents a l’hora de treballar amb el canvi. D’això, en Teece, en deia microfundacions. Una microfundació és un espai/temps/persona o equip on passen coses que generen el canvi a l’empresa i que l’enriqueixen. En aquest sentit, la formació en què treballem és aquella que permet capacitar els equips que hi ha dins de les empreses perquè generin el canvi. 


Què pot aportar UManresa a aquesta nova necessitat formativa de les empreses?

La nostra Universitat té més de 25 anys de trajectòria i d’experiència acumulada. Aquesta experiència formativa sumada a la relació estretíssima que tenim amb les empreses ens fa ser molt sensitius a les seves necessitats. Això ens ha permès adonar-nos que, a la formació operativa i de gestió que ja estàvem oferint, calia afegir-hi una formació específica per donar resposta a aquest moment de canvi tan brusc en el qual ens trobem. El nostre objectiu és ajudar les empreses a adaptar-s’hi. Per això, partint de models teòrics, hem definit aquest model formatiu propi que ja hem dut a la pràctica i que està donant molts bons resultats. Al final, tot el que fem parla de futur. Ens hem especialitzat en futur, que és el que més preocupa a les empreses: el demà. Des de la Universitat podem alimentar amb idees, conceptes i informacions noves de futur, això és rellevant per a l’empresa. El model que hem creat no és res més que intentar preveure el que ve en el futur.

Es tracta d’ajudar-les a tenir en el radar la majoria de temes que els poden afectar en els pròxims mesos, perquè el canvi és tan ràpid que ja no podem parlar d’anys.

Afegeix un nou comentari

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte