20/10/2022
Cada inici de curs escolar es torna a fer evident que les logopedes som menys present del que hauríem de ser en alguns àmbits. L'escolar és un d'ells i és una reivindicació recurrent de la professió, defensada pels col·legis professionals i que podem justificar amb aquests 7 motius per tenir logopedes a les escoles.
- Les logopedes som professionals competents en prevenció, diagnòstic i tractament dels estudiants d’educació infantil, primària, secundària, Batxillerat i Formació Professional que pateixen disfuncions que afecten la comunicació i la deglució.
- L’afectació en la competència comunicativa i lingüística dels infants pot comprometre l’accés al currículum escolar.
- La detecció primerenca de les patologies del llenguatge, la parla, veu i trastorns de l’aprenentatge per part d’un professional de la logopèdia i la intervenció logopèdica precoç incideixen positivament en la millora de la qualitat de vida de l’estudiantat i en la millora del procés d’adquisició dels diferents aprenentatges instrumentals.
- La presència d’aquests professionals al sistema educatiu contribueix a la detecció, diagnòstic i intervenció de disfuncions del llenguatge i la comunicació que poden generar discapacitat.
- La presència del logopeda en aquest context permet intervenir en l'entorn natural de l’infant, l’escola, facilitant un aprenentatge més significatiu.
- La presència de logopedes als centres educatius públics evitaria que el cost econòmic de l’avaluació i intervenció recaigués en les famílies.
- Per poder-se beneficiar de les beques i ajudes per a l’alumnat amb necessitat específica de recolzament educatiu derivat de trastorns de la comunicació, la parla i el llenguatge oral i escrit, es requereix una discapacitat del 33% com a mínim. Aquest requisit exclou gran part dels infants que requereixen atenció logopèdica.
Podem concloure, doncs, que la presència dels logopedes als centres educatius contribuiria a garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats educatives dels infants que necessiten intervenció logopèdica per accedir al currículum.
Ariadna Caberol Sallés, professora i coordinadora de pràctiques del Grau en Logopèdia de la Facultat de Ciències de la Salut del Campus Manresa de la UVic-UCC.
Bibliografia:
- Consejo General de Colegios de Logopedia (16 d’octubre del 2020). Comunicado del Consejo General de colegios de logopedas en relación con las becas y ayudas para los alumnos con necesidad específica de apoyo educativo para el curso 2020-2021 y siguientes. http://www.consejologopedas.com
- Consejo General de Colegios de Logopedia (10 de novembre del 2016). En el comienzo del curso escolar, el consejo general de colegios de logopedas recuerda a la ciudadanía y a la administración la necesidad de una inclusión efectiva de profesionales logopedas en el sistema educativo. http://www.consejologopedas.com
- Consejo General de Colegios de Logopedia (13 de setembre del 2016). Los logopedas, al comienzo del curso escolar, vuelven a insistir en la necesidad de que la presencia de estos profesionales en la educación sea elemento clave de atención a la diversidad y a las necesidades educativas especiales. http://www.consejologopedas.com
Afegeix un nou comentari