Impulsar la ciència des de la primera infància és cabdal per proporcionar eines i estímuls als infants que els ajudin a conèixer millor el seu entorn i mobilitzin recursos per la indagació i l’experimentació en un món canviant. Aquest grup de treball vol dotar al professor d’eines, estratègies i recursos sobre com impulsar uns hàbits de recerca científica en infants mitjançant la creació de Living Labs comunitaris i inclusius per a totes les nenes i nens. D’aquesta manera es pretén acabar creant i dinamitzar uns contextos reals i dinàmics de recerca que els portin a investigar i encuriosir-se pels fenòmens de l’entorn, a descobrir les ciències en la seva pluralitat de disciplines i protagonistes i a obtenir resultats interessants que vulguin compartir amb la seva comunitat d’iguals i amb l’entorn social i les comunitats on es troben.
Objectius
- Donar eines i estratègies al professorat per impulsar i consolidar hàbits de recerca científica en infants a partir de la quotidianitat i la interacció amb l’entorn natural i social.
- Capacitar al professorat per transformar i co-crear progressivament uns entorns de recerca científica (racons, living labs, sortides de camp,...) dinàmics i estimulants que evolucionin amb el temps.
- Donar a conèixer i consolidar mecanismes de co-participació activa de les famílies per aconseguir la seva implicació en els processos d’investigació dels infants.
- Promoure i consolidar en el professorat la idea de ciència com a motor de coneixement i d’inclusió.
- Generar espais de trobada entre professionals de l’educació perquè comparteixin idees, experiències i sinergies mútues des d’una aproximació innovadora i inclusiva sobre la ciència.
- Apropar al professorat a una idea de ciència propera, plural, amb referents diversos i amb un fort component social.
Metodologia
La metodologia dels grups de treball consisteix en el debat i la investigació al voltant d’un àmbit concret. El formador té la funció de dinamitzar i ajudar a caminar als participants, així com compartir alguns sabers, però no des d’un format d’expert-aprenents, sinó de guia-participants.
Les hores presencials no són estrictament de formació, ja que es dona espai a la reflexió, debat i investigació, però amb la oportunitat de fer-ho amb un expert present que pot guiar, ajudar i provocar debats per aprofundir en l’àmbit en el qual es treballa. El resultat d’aquests grups de treball podrà ser un article, material didàctic o de consulta, entre altres formats.
Imagen |
Imagen |
Aquest curs forma part del projecte “Communities for Sciences – Towards Promoting an Inlusive Approach in Science Education” que ha rebut finançament del programa de recerca i innovació de la Unió Europea Horizon 2020 en el marc del conveni de subvenció núm. 872104.
Imagen
Aquesta proposta forma part de la iniciativa Mestres que es Transformen organitzada en el marc del projecte Manresa 2022.