La Rehabilitació Cognitiva Multisensorial (RCM) és una intervenció sensoriomotora que té com a objectiu les funcions somatosensorials (p.ex. tacte, posició articular,...) i multisensorials (p.ex. integració del tacte amb la vista) i cognitives (p.ex. atenció, intenció, comparació, percepció...) mitjançant exercicis de discriminació sensorial. La RCM se centra en la percepció i integració de diferents modalitats sensorials (somatosensorial, visual, etc.) i parts del cos (per exemple, espatlla i mà) per tal de produir gestos efectius i precisos que permetin una relació adequada amb l'entorn. La RCM es va desenvolupar inicialment per la rehabilitació de l’ictus però, posteriorment, s’ha adaptat a la rehabilitació d’altres patologies sigui del sistema nerviós central (esclerosi múltiple, parkinson, lesió medul·lar,...),del perifèric (paràlisi facial, del plexe braquial,...) així com en altres condicions (síndrome de dolor regional complexa, síndrome subacromial, lesió del lligament creuat anterior del genoll, etc).
Els exercicis o tasques de RCM impliquen l'activació de processos cognitius per tal de recuperar, a través de l’aprenentatge motor, la capacitat funcional deteriorada o perduda. Per fomentar l’aprenentatge motor, cada tasca de RCM està dissenyada per demanar al/la pacient: que presti atenció al seu cos; fomenti la seva percepció però sempre buscant recuperar la connexió ment-cos alterada per qualsevol lesió.
En el curs Rehabilitació Cognitiva Multisensorial, els/les assistents rebran una visió general de la RCM i la seva aplicació per fomentar l’aprenentatge motor en diferents condicions patològiques, centrat especialment en les tasques de RCM.
L’alumnat, al finalitzar el curs, serà capaç de:
- Reflexionar i explicar com l’activació dels processos cognitius involucrats en l’acció que es busca recuperar pot plasmar-se i utilitzar-se en els exercicis terapèutics.
- Analitzar, construir i experimentar les tasques de Rehabilitació Cognitiva Multisensorial útils per la recuperació de les accions en diferents exemples (patologia neurològica i d’altres).
- Descriure el procés d’atenció al/la pacient des de la perspectiva de la Rehabilitació Cognitiva Multisensorial: observació, tractament i re-avaluació final.