Un equip de recerca d’UManresa participa en un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona que relaciona l’exposició i promoció de l’alcohol amb la pressió turística
Un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona en el qual han participat persones investigadores del Grup de Recerca Interuniversitari en Epidemiologia i Salut Pública de la UVic-UCC i de la UOC conclou que hi ha una relació directa entre la pressió turística i la presència d’elements publicitaris i de promoció de l’alcohol a la ciutat de Barcelona. Segons l’estudi, aquesta relació fa que les persones de la capital catalana que viuen en barris turístics estiguin més exposades que la resta a aquesta normalització del consum d’alcohol. Albert Espelt, director del Grup de Recerca, i una de les persones autores del treball, assegura que “en un país plenament productor i consumidor d’alcohol, si no posem barreres a la seva promoció i publicitat , continuarem perpetuant-ne la normalització. Hem d’avançar com ho vam fer en la publicitat del tabac, que ara ja no és present a la via pública”.
L’estudi, que ha estat publicat recentment la revista especialitzada BMJ Open, ha consistit en monitoritzar tota l’oferta i els elements de promoció i publicitat d’alcohol a la ciutat de Barcelona per detectar els punts on n’hi havia més presència i, en conseqüència, més exposició i normalització del consum d’alcohol. El treball de camp es va dur a terme entre els mesos de juliol de 2017 i el febrer de 2018 i va analitzar 170 zones de Barcelona. En aquestes zones es va fer una observació de tots els elements a la via pública que feien referència a marques d’alcohol, des dels tovallons dels bars, passant pels tendals, les pissarres dels menús o els aparadors dels supermercats, entre d’altres. En total se’n van identificar 5.210. Les dades es van creuar amb la densitat de places turístiques de cadascuna de les zones i es va arribar a la conclusió que hi ha una forta correlació entre els barris turístics i la presència i normalització de l’alcohol a la via pública. Això provoca que tant turistes com residents estiguin sotmesos a més elements de promoció d’aquestes begudes i, per tant, a una major pressió cap al seu consum.
Signen l’estudi Susanna Puigcorbé, Joan R. Villabí, Xisca Sureda, Manuel Franco, Montserrat Bartrolí i tres membres del Grup de Recerca interuniversitari en Epidemiologia i Salut Pública de la UVic-UCC i la UOC, Marina Bosque-Prous, Ester Teixidó-Compañó i Albert Espelt. Aquest grup de recerca té una línia d’expertesa i especialització en el consum de substàncies addictives.