UManresa monitoritza els hàbits de mobilitat de la comunitat universitària en el marc d’un projecte de recerca intern per millorar la salut i el benestar mental
Alumnat, professorat i personal d’administració i serveis vinculat a UManresa participa durant aquest curs 2023-2024 en un projecte de recerca intern per millorar la salut i el benestar mental de la comunitat universitària. L’objectiu del projecte és arribar a 120 persones, que, durant una setmana, portaran un dispositiu (acceleròmetre) que registrarà els seus patrons de moviment, tant de comportament sedentari com d’activitat física. Passat aquest període i una vegada recollides les dades objectives, respondran un qüestionari subjectiu sobre benestar emocional. La recollida d’aquestes dades s’allargarà fins a final de curs.
La monitorització dels patrons de moviment i les enquestes formen part del projecte de recerca intern impulsat pel fisioterapeuta i investigador d’UManresa, Guillem Jabardo Camprubí. En el projecte hi participen també altre personal investigador del campus Manresa de la UVic-UCC: Laia Sallés, Salomé Tàrrega, Mireia Vilafranca, Marta Not, Ester Colillas i també Pau Ferrer, aquest darrer del campus Vic de la UVic-UCC. L’objectiu d’aquest projecte de recerca és crear una guia d’intervenció que permeti millorar la salut i el benestar mental de la comunitat universitària. Segons l’investigador principal del projecte, l’objectiu és que aquesta guia sigui resultat d’un procés de co-creació en el qual hi intervinguin tant l’estudiantat, com persones vinculades als col·lectius docent i d’administració i serveis de la Universitat.
Anàlisi de la relació entre activitat física i salut emocional amb perspectiva de gènere
El projecte de recerca té en compte dos factors. D’una banda el comportament sedentari i l’activitat física i la seva relació amb la salut mental i el benestar emocional. En segon lloc, les desigualtats de gènere en aquest àmbit, ja que en el cas de les noies es reporten més problemes de salut mental.
En aquest moment, el projecte està en fase de diagnosi i de recollida de dades amb els acceleròmetres, que han començat a portar l’alumnat vinculat als estudis de Ciències de la Salut, professorat i personal administratiu.
L'acceleròmetre és un dispositiu que es col·loca a la part anterior de la cuixa i s’hi adhereix durant 9 dies (dels quals registra els moviments de 7 dies durant 24 hores al dia). Com a resultat, s’obtenen els patrons de comportament actiu i sedentari de la persona. Entre les diferents dades d’aquests patrons, recull el temps total d’activitat física, així com el de sedentarisme, i el més interessant a dia d’avui, com aquest comportament actiu o sedentari s’ha distribuït al llarg del dia (si en períodes més curts i interromputs o en períodes llargs i ininterromputs). Això és important ja que, dades recents apunten que el més perjudicial del comportament sedentari no n’és el temps total, sinó la distribució d’aquest (quan s’acumula en períodes curts i, per tant, es trenca el comportament sedentari, s’observen beneficis per a la salut, i en canvi, quan es concentra en períodes llargs la salut se’n veu afectada). La idea del projecte és constatar si aquesta relació que s’ha observat en altres factors de salut també es dona en salut mental i benestar emocional.
Un projecte que impliqui tota la comunitat
Durant el segon semestre del curs, es durà a terme la part qualitativa del treball, que es concretarà en sessions amb grups focals i històries de vida que permetin obtenir dades i informació sobre les necessitats de la comunitat universitària en relació amb la salut mental, l'equitat de gènere i els comportaments de vida actius.
Un dels objectius del projecte de recerca és que la proposta d’actuació que se’n derivi sigui participativa, que s’hi impliqui tothom i que el resultat final sigui assumit per tota la institució. “El que volem”, explica, “és que les intervencions que s’acabin proposant en la guia d’intervenció s’implementin i es perllonguin al llarg del temps en benefici de la salut mental i el benestar emocional de la comunitat universitària”. De fet, en el marc del projecte està prevista una fase pilot d’implementació que es pugui valorar posteriorment amb noves proves i enquestes.
El projecte de recerca ha rebut finançament de la Direcció de Recerca i Innovació d’UManresa i s’ha presentat a convocatòries competitives a nivell nacional i internacional.