Més de 300 professionals de 24 països posen en comú els principals reptes de l’educació sanitària i social al Summit HELIX 2025
El Summit HELIX 2025 (Healthcare, Education & Learning Innovation Xperiences) ha reunit més de 300 professionals internacionals de 24 països d’Europa, Amèrica del Nord, Amèrica Central, Llatinoamèrica i Àfrica, de l’àmbit de l’educació i l’aprenentatge en salut, a Barcelona i Manresa. Durant quatre jornades intenses, aquests professionals han compartit experiències, models i exemples d’innovació amb l’objectiu de repensar la formació en l’àmbit de la salut des d’una perspectiva tecnològica, col·laborativa i humana.
Organitzat i impulsat conjuntament per l’Institut de Formació Contínua IL3 – Universitat de Barcelona (UB), el campus Manresa de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Unió Consorci Formació (en nom de La Unió i del Consorci de Salut i Social de Catalunya) i l’Institut Català de la Salut, HELIX ha estat una experiència transversal i internacional que ha permès el diàleg entre universitats, centres de salut, administracions públiques i startups.
Un model formatiu per acompanyar i facilitar la transformació al sector
La jornada inaugural, celebrada a UManresa (UVic-UCC), va abordar els grans desafiaments globals de la formació en salut. En les conferències d’obertura, Bart Janssens (WHO Academy) i José Escamilla (Tecnológico de Monterrey) van coincidir en la necessitat de transformar els models educatius cap a propostes multilingües, flexibles, experiencials, personalitzades i acreditades. L’aposta pels continguts digitals, l’aprenentatge immersiu i les microcredencials com a via d’accés i adaptabilitat professional van ser algunes de les claus plantejades.
La primera jornada també va comptar amb un panell internacional d’experts que va reafirmar aquests reptes des de diverses realitats. Federica Morandi (de la xarxa europea EHMA) va subratllar el valor de les competències en contextos d’escassetat de personal sanitari. Per la seva banda, Paulo Speller (rector de l’Afro-American University of Central Africa) va alertar sobre l’escassetat de recursos i la fugida de talent mèdic a l’Àfrica, apel·lant a la cooperació global per garantir l’equitat.
Experiències innovadores des de la pràctica
Durant la jornada inaugural es van compartir prop de 60 experiències de formació innovadora i exemples d’aprenentatge en salut. Els casos presentats demostren que la innovació formativa ja és una realitat transformadora en hospitals, universitats i organitzacions de salut, amb l’objectiu de desenvolupar el talent per impactar en la millora de l’atenció i la cura de la salut de les persones.
Alguns exemples destacats van ser la simulació clínica adaptada de Metges Sense Fronteres en contextos humanitaris; el projecte d’IA per personalitzar l’aprenentatge a l’Hospital General de Granollers (Barcelona); la plataforma C1D01 per a entrenament remot de la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile; l’ús de la simulació per millorar la comunicació de males notícies a l’Hospital Sant Joan de Déu; un simulador de converses per a l’entrenament directiu, impulsat per UCF; i un projecte per impulsar l’educació continuada per a una millor salut a Colòmbia i la regió, de la Fundació Santa Fe de Bogotá (Colòmbia).
Cocreació: dissenyar el futur de l’aprenentatge en salut
La segona jornada del Summit es va traslladar a la Facultat de Medicina de la UB i es va centrar en la cocreació amb metodologia de design thinking. Les dinàmiques de treball, organitzades per reptes temàtics, van permetre reflexionar sobre els canvis estructurals que requereix l’aprenentatge en salut.
En aquest sentit, es va abordar com incorporar la perspectiva de tots els agents implicats —professionals, equips, pacients i ciutadania— en el disseny d’experiències formatives. Es va passar de parlar de necessitats formatives a detectar oportunitats d’aprenentatge centrades en valors, competències transversals i projecció de futur. “Les persones han d’estar al centre: qui aprèn, qui cuida i qui rep la cura” va ser una de les idees clau.
Altres sessions van aprofundir en temes com el lideratge en sostenibilitat sanitària, amb eines com la plataforma CELL per reduir emissions; la rellevància del lideratge transformacional i la cura dels equips com a eix de compromís organitzatiu; la complexitat com a fenomen a gestionar amb tecnologia, col·laboració i disseny intel·ligent de la formació; l’empoderament de les persones en el seu procés d’aprenentatge continu; la simulació, la realitat virtual i augmentada com a escenaris d’entrenament i presa de decisions en entorns complexos; o les línies de treball i formació dels formadors interns, facilitadors i docents que, dins les organitzacions de salut, són impulsors de cultura i ofici.
Durant la taula rodona “Aprendre del que s’ha après”, moderada per UCF, es van destacar experiències com l’ús de Moodle Workplace, el repte de la bretxa generacional i el potencial democratitzador de la intel·ligència artificial.
La principal conclusió va ser que existeix un ecosistema d’educació contínua que es desenvolupa dins d’organitzacions de salut que aprenen, i que projecten l’aprenentatge cap a la societat.
Cloenda amb mirada global
La jornada final, celebrada a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, va ser una reflexió sobre el propòsit del desenvolupament dels professionals, dels nous rols i de les competències en el conjunt del sistema de salut.
La conferència inaugural del Dr. Manel del Castillo, director gerent de SJD i president de CAIROS de la Generalitat de Catalunya, va destacar que per transformar el sistema sanitari cal actuar amb visió, però també amb gestió eficaç i aliances sòlides, i que el talent humà és clau per acompanyar, facilitar i desenvolupar els processos de canvi i transformació que han d’afrontar les organitzacions i el sistema.
A la taula rodona posterior hi van participar representants d’institucions com WHO Academy, EITHealth Spain, ISEP Porto, International Hospital Federation, ESSKA i IESE Business School, que van posar en valor que el talent sanitari s’ha de formar en context, amb competències transversals, promovent el treball multidisciplinari, col·laboratiu i amb un enfocament en l’impacte en el pacient, les persones i la societat.
Reconeixement a l’excel·lència i pròxima parada: Mèxic 2026
Durant l’esdeveniment es va reconèixer el suport al congrés per part de les empreses Avinent Group, 3ipunt i Laerdal Medical. També es van lliurar premis a projectes destacats per la seva rellevància, innovació i impacte:
1. “Personalització de l’aprenentatge mitjançant IA a l’Hospital General de Granollers: prova pilot”.
2. “C1D01: plataforma digital per a l’entrenament d’habilitats procedimentals a distància”, de la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile.
3. “Metodologies i eines tecnològiques per a l’ensenyament i l’aprenentatge per competències”, de la Facultat de Ciències de la Salut, Universitat Tecnològica Centroamericana UNITEC (Hondures).
4. “Educació continuada per a donar més i millor salut a Colòmbia i la regió”, de la Fundació Santa Fe de Bogotá.
5. “Simulació digital per entrenar converses per al desenvolupament”, d’UCF - Unió Consorci Formació.
6. “Doctors Without Borders: clinical simulation training adapted to the reality and difficulties of humanitarian contexts”, de Metges Sense Fronteres Espanya.
També es van reconèixer iniciatives d’inspiració internacional de:
1. The Johns Hopkins University School of Medicine, pel Prof. Robert Kearns, Senior Director of Online Education.
2. Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, pel Dr. José M. Quintillá Martínez i la Sra. Carmen De la Gala.
3. World Health Organization Academy, pel Dr. Bart Janssens i Ioanna Kosteridou.
4. IFE Conference - Institute for the Future of Education, pel Dr. Jose Escamilla de los Santos, del Tecnológico de Monterrey.
El premi final es va atorgar a l’experiència “PAP-ABCDE® - IA: simulació escalable de primers auxilis psicològics amb IA generativa”, de l’Escola de Medicina de la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile, que gràcies a la col·laboració de Laerdal rebrà un premi valorat en 1.000 euros. Ha estat destacada per la seva rellevància, escalabilitat i impacte positiu en la societat.
Una xarxa global per a un propòsit comú
“El coneixement és poder. La formació contínua, una necessitat. I compartir-la, un plaer”, va resumir Aurora Masip, conductora de l’esdeveniment. HELIX 2025 no ha estat només un congrés, sinó una crida a construir xarxes globals d’aprenentatge per transformar la salut des del coneixement.
Per aquest motiu, el Dr. Valentí Martinez Espinosa, director d’Estratègia Internacional del campus Manresa de la UVic-UCC, i Guillem Iñiguez Papell, de l’Institut de Formació Contínua IL3 - Universitat de Barcelona, van anunciar una pròxima trobada a Mèxic el juny de 2026, que també es durà a terme de manera col·laborativa amb l’Institut Nacional de Salut Pública de Mèxic, l’Associació Nacional d’Hospitals Privats de Mèxic i la Universitat Anáhuac Mèxic, amb l’objectiu de continuar teixint xarxes globals d’aprenentatge.
Van clausurar el congrés el Dr. Josep M. Pomar Reynés, gerent de l’Institut Català de la Salut; Francesc José Maria, director general del Consorci de Salut i Social de Catalunya; el Dr. Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC; Jordi Valls, tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona; i el Dr. Joan Guàrdia Olmos, rector de la UB, que van reafirmar el compromís institucional i el valor que representen la formació contínua i l’aprenentatge en salut: “formar és cuidar les persones”.