Èxit de participació en la tercera assemblea general del projecte Communities for Sciences (C4S)
El 26 de maig, el consorci vinculat al Communities for Sciences (C4S), posava punt final a l’assemblea general del projecte europeu, celebrada a Milà, Itàlia. El hub milanès, integrat per la Universitat de Milà-Bicocca i per la GiocheriaLaboratori, van ser els amfitrions de l’acte, que va aplegar una trentena de persones d’institucions de vuit països europeus.
Durant l’assemblea, es van presentar les accions i activitats estratègiques de l’any anterior i aquelles que marcaran els pròxims mesos, totes amb un denominador comú: la importància de la ciència com a eina potenciadora de la inclusió i de l’equitat. “La ciència és la millor eina per entendre com funciona el món”, va afirmar de manera rotunda Gabriel Lemkow, IP del projecte “Communities for Sciences (C4S) - Towards Promoting an Inclusive Approach in Science Education”, a la taula rodona que va clausurar l’assemblea i que també va comptar amb la participació d’especialistes de la Universitat de Milà-Bicocca. Entre d’altres, Roberta Garbo, delegada del rector per a la Discapacitat i Trastorns Especialitzats, Carlo Antonini, científic i docent del departament de Ciència dels Materials, i Andrea Mangiatordi, investigador i membre del departament de Ciències Humanes per a l’Educació “Riccardo Massa”.
Els participants també van poder gaudir d’altres activitats, com ara visites a la GiocheriaLaboratori, un servei educatiu i centre de ciències per a nens i nenes de 3 a 11 anys, ubicat a Sesto San Giovanni (Milà); a l’Escola Bambini Bicocca, una iniciativa de la Universitat de Milà-Bicocca per promoure la investigació i la difusió d’experiments educatius en l’àmbit de la infància; i a l’espai B.Inclusion, un servei específic de la Universitat adreçat, principalment, als futurs estudiants i als estudiants amb altres capacitats o trastorns de l'aprenentatge (TA).
Aquesta és l’última assemblea organitzada pel projecte europeu Communities for Sciences, que va iniciar el seu treball l’1 d’octubre de 2020 i que està previst que finalitzi en els pròxims mesos amb l’assoliment d’aquestes fites: tenir un Observatori Internacional per a una Educació Científica Inclusiva així com també un banc d’imatges de ciència educativa inclusiva, una guia d’estil per a l’educació científica inclusiva i un llibre blanc que sigui d’utilitat a l’hora de prendre decisions des de les institucions per avançar en una educació científica a l’abast de tothom.
“Communities for Sciences” (C4S), un projecte per despertar les vocacions científiques
El projecte C4S s’emmarca en el programa Horitzó 2020 i té l’objectiu de fer arribar la ciència de manera inclusiva a tots els col·lectius de la societat, especialment aquells en risc de situació de vulnerabilitat. El projecte també vol visibilitzar la diversitat i igualtat de gènere en l’educació científica, des d’una mirada educativa.
Aquest projecte té com a punt de partida l’expertesa dels docents del grau en Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa i més concretament, del professorat i educadores vinculades al Lab 0_6: Centre de Descoberta, Recerca i Documentació per a l’educació científica a les primeres edats, un espai físic ubicat a la universitat que recull tot un seguit de propostes relacionades amb l’experimentació i la ciència, obert tant a visites de grups escolars com al públic familiar.
Aquesta recerca, així mateix, es desenvolupa en el marc del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC que té com a objectiu d'aprofundir en la comprensió de com es construeix coneixement en diferents contextos d'aprenentatge. UManresa lidera una línia d'investigació dins d'aquest grup de recerca centrada en espais de ciències i inclusivitat