Vés al contingut

Notícies

Imagen

Clara Fons i Agustí Lleyda durant la seva intervenció a l'Àgora 2022

Agustí Lleyda i Clara Fons reivindiquen una escola que no ignori la religió i que n’incorpori els valors universals als diàlegs de l’Àgora 2022

“Ens hem quedat sense llenguatge comú sobre l’espiritualitat i això dificulta el diàleg”. Aquesta intervenció de la sociòloga i escriptora Clara Fons ha estat l’eix a l’entorn del qual ha girat la conversa de la tercera sessió de l’Àgora 2022, “Mestres que (es) transformen”, que ha protagonitzat juntament amb el docent jubilat, Agustí Lleyda. Tots dos van coincidir que l’escola no pot viure al marge de la religió i l’espiritualitat, perquè forma part de la realitat dels infants i els valors que acompanyen la majoria de confessions es poden aprofitar a l’aula. Una quarantena de persones van seguir aquest diàleg que forma part de les activitats de Manresa 2022, que commemora els 500 anys de l’estada d’Ignasi de Loiola a Manresa.

Agustí Lleyda, mestre amb una llarga trajectòria, va reconèixer que en l’entorn educatiu, entre els mestres, no s’acostuma a  parlar ni de religió ni de creences i que l’evolució que s’ha fet per introduir la gestió de les emocions a l’aula, no s’ha fet amb la religió i l’espiritualitat. Segons Clara Fons, “la religió es considera una cosa “lletja” i que és millor no parlar-ne”. “Si els mestres no en parlem”, afegia Lleyda, “nosaltres que som un exemple per als infants, ells tampoc ho faran”.  

Fons va defensar que l’escola no pot viure al marge de la religió. “Com que a les escoles no se’n parla, sembla que no n’hi hagi, però en realitat n’hi ha molta i de molt diversa”, explicava. A més, no hi ha un model únic, sinó que conviuen escoles de veritat única, aquelles que són totalment religioses o les que són totalment laiques, amb escoles que incorporen la diversitat cultural i religiosa a l’activitat que es fa a l’aula. Per a Fons, la por que tenim “des del franquisme a parlar de religió, fa que en l’àmbit escolar estiguem molt verds en aquest tema”. En aquest sentit, Agustí Lleyda va defensar aprofitar la implicació de les famílies a l’escola per avançar en el coneixement de la diversitat religiosa, especialment entre els docents. 

Integrar la religió per combatre fonamentalismes

La sociòloga i escriptora va assegurar que el paper de l’escola és clau per combatre fonamentalismes religiosos. “L’escola ha d’ajudar a fer persones crítiques que sàpiguen identificar fonamentalismes i integrismes i això només es pot fer parlant-ne. La religió ja és a l’escola a través de la realitat de cada infant. El que hem de fer és aprofitar-la per treballar la cohesió social” i per parlar de la diversitat que existeix també dins de les pròpies religions. En aquesta línia, Agustí Lleyda deia que els infants només aprenen si se senten “tranquils i estimats, si poden viure bé les seves creences i sense sentir-se criticats des d’una superioritat moral que qüestioni les seves vivències personals”. 

Clara Fons creu que als mestres els falta informació sobre la diversitat religiosa que ajudi a augmentar el sentiment d’integració dels infants a l’aula. Una de les propostes que va fer és que es treballin contes i relats a l’aula que traspassin les fronteres culturals i que ajudin al sentiment d’integració. “Es poden incorporar recursos a l’aula que ens aporten a tothom. Es pot conèixer la història de Jesús sense ser cristians. Hi ha valors que són un patrimoni universal i no d’una confessió concreta”. 


L’ofici de Mestr@, tema del proper diàleg


El cicle de diàlegs es reprendrà el proper 8 de març amb una conversa dedicada a parlar de la professió de mestr@. Hi intervindran Jaume Cela, mestre, escriptor, pedagog i col·laborador en premsa i en revistes de pedagogia, i Juli Palou, doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació i investigador sobre les creences del professorat sobre l’ensenyament de la llengua en contextos plurilingües.

El cicle de diàlegs, una dotzena en total, s’allargarà fins al mes de novembre. Després de parlar-hi de l’ofici de Mestr@ s’hi abordaran qüestions com Educació 360, Eines digitals, Escola i filosofia, La bellesa de la vida, Escola i cultura, Escola i Transformació comunitària, Escola i Societat i Innovació per a la transformació.

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte