Vés al contingut

Entrevista a Santi Vila, cofundador d’UVE Solutions amb Jordi Vila i Raquel Cobo: Big Data aplicat a les vendes

Imagen

18/12/2024

En les cafeteries, restaurants i hotels, els productors d'aliments i begudes ho tenen més complicat que en una cadena de supermercats per controlar les vendes del seu producte. Per tenir visibilitat de com els seus productes es venen i arriben fins al seu client final, UVE Solutions ha desenvolupat un software que processa i obté coneixement de les vendes en els mercats HORECA (hotels, restaurants i cafeteries). Permet que els productors pilotin la seva arribada al mercat HORECA prenent decisions basades en dades reals, detallades i de qualitat, una de les assignatures pendents del sector.  

Quan neix UVE Solutions? Com ha estat la seva trajectòria en el mercat fins arribar al dia d’avui? 

UVE Solutions va néixer a Manresa fa 17 anys amb una visió clara: ajudar les empreses del sector Fast-Moving Consumer Goods (principalment alimentació i begudes) i els seus equips comercials a gestionar el seu Route to Market amb més visibilitat i precisió. 

A diferència del canal retail (botigues i supermercats), el sector HORECA (hotels, restaurants i cafeteries) estava mancat d’eines d’intel·ligència de negoci i d’informació detallada que permetés conèixer i mesurar amb exactitud el comportament del mercat. Aquesta necessitat va ser el punt de partida d’UVE i va marcar l’enfocament del nostre model de negoci. 

En els primers anys, érem un equip reduït de només 4 persones, treballant des de casa i amb una inversió molt continguda. Tot i així, teníem una idea clara i innovadora que sabíem que transformaria la manera en què fabricants i distribuïdors gestionen el seu Route to Market. 

El temps ens ha donat la raó. Avui, el nostre model ha demostrat el seu èxit, som líders i referents en la nostra disciplina en el mercat espanyol. Ens hem guanyat la confiança de més de 140 clients líders del sector Gran Consum i realitzat projectes a més de 30 països. Comptem amb un equip de 200 persones i escaig, amb oficines a Manresa i Sant Cugat, a més d’oficines comercials a Madrid, Milà i París. Recentment hem fet un pas important amb l’obertura de la nostra darrera oficina comercial als Estats Units. 

Un alt percentatge del seu personal són graduats en STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Quines són les competències laborals que demanen als seus treballadors?  En un temps on manquen les vocacions tecnològiques i graduats STEM, troben el perfil desitjat en el mercat laboral o tenen dificultats per aconseguir capital humà? 

A UVE podem parlar principalment de dos perfils. Per una banda, l’equip de desenvolupament, format per professionals amb una alta especialització en tecnologies d’enginyeria de software, data science i intel·ligència artificial, i per una altra banda, l’equip de consultoria i implantació de projectes, que tot i ser perfils més enfocats a la gestió de projectes i clients, per la tipologia de les nostres solucions necessitem que tinguin un perfil molt tecnològic, enfocat a les dades.  

Sempre hem tingut dificultats per trobar aquests perfils i crear un equip d’alt valor, sobretot per la nostra convicció de crear-lo al territori, i per la nostra idea de que el nucli humà d'UVE tingui la base a Manresa i la seva zona d'influència.  

En els darrers anys hi ha hagut un creixement de l’interès per les carreres, dins l’àmbit tecnològic, més enfocades a la ciència de dades. Això ha fet que augmenti l’oferta de perfils que estan en el nostre objectiu, fet que és bo i que preveiem que anirà a més. Però compte, perquè al mateix temps també n’augmenta la demanda, ja que les dades ara són les que mouen el món i cap on van totes les empreses. Per tot això creiem que un dels reptes principals de totes les empreses del nostre sector, i on s’hi haurà de dedicar major esforç, és a trobar talent i fidelitzar-lo. 

Creiem també que és clau col·laborar amb els centres formatius del territori, fomentant les vocacions tecnològiques, creant conjuntament una oferta acadèmica atractiva i identificant talents emergents per mantenir la competitivitat i contribuir al creixement del talent tecnològic del nostre territori. 

Quins serveis o quin producte ofereixen als seus clients? 

A UVE som una companyia amb una manera diferent de fer les coses: combinem els serveis Cloud SaaS (Software as a Service) de la nostra plataforma modular amb un profund coneixement de les necessitats del sector i del Route to Market. Això ens permet implantar les nostres solucions amb molta agilitat, al mateix temps que amb molta flexibilitat, adaptant-les a les necessitats particulars de cada client. 

La nostra plataforma, a diferència de les solucions genèriques del mercat, ofereix un ecosistema all-in-one únic, que integra els processos comercials i transaccionals necessaris, permetent gestionar de manera òptima la distribució fragmentada, ja sigui directa o indirecta. 

Les nostres solucions actuen en base a tres pilars fonamentals: dades, coneixement i execució. Permeten integrar i donar qualitat a les dades fins al màxim detall, transformar aquestes dades en coneixement, i quan el coneixement està clar, el portem a l’acció, en forma d’automatització d’acords comercials, polítiques promocionals, campanyes de captació, accions d’ampliació de gamma i, en general, gestionant el dia a dia i l’activitat dels equips comercials. 

En resum, amb UVE, els nostres clients maximitzen l’eficàcia de les seves dades i canals de venda, assegurant alts nivells de qualitat de dades, generació d’insights de valor i una excel·lent execució.  

El seu propòsit com a empresa (missió) és “transformar el procés comercial de fabricants i distribuïdors del sector Gran Consum cap a un model de negoci basat en el Data Intelligence Automation”. On veuen el futur del negoci i quins valors destaquen a la seva empresa? 

A UVE Solutions estem convençuts que el futur del sector Gran Consum és encara ple d’oportunitats si sabem aprofitar el poder de les noves tecnologies. La nostra visió és, com a soci estratègic, continuar aportant valor als nostres clients, amb solucions innovadores basades en les noves evolucions tecnològiques. 

Així doncs, el futur del negoci, de fet futur immediat o present, se centra en l’automatització avançada, basada en l’aplicació de les noves generacions d'intel·ligència artificial, que ens faran anar un pas més enllà en el valor de les nostres solucions; i en l’expansió internacional per cobrir altres zones geogràfiques que pensem tenen un alt potencial. També estem explorant, i sabem que hi acabarem entrant, altres sectors on les característiques de les nostres tecnologies poden aportar també valor. Per posar un exemple, el sector de la millora de la llar, que inclou ferreteria, bricolatge, pintura, jardineria...  

“Les dades són el petroli del segle XXI” i les grans tecnològiques són majoritàriament dels EUA. Què ens falta a Catalunya/Espanya/Europa per créixer en aquest sector? 

És cert que les grans tecnològiques, especialment les dels Estats Units, són molt potents en el sector de les dades. Tot i així, a Europa i a Catalunya en particular tenim un potencial enorme, encara que ens trobem amb alguns desafiaments que hem d’afrontar per assolir aquest nivell de lideratge. 

En primer lloc, necessitem augmentar la inversió tecnològica. Aquí hauríem de fomentar un ecosistema on tant les empreses emergents com les consolidades tinguin facilitats per accedir a projectes d’alt impacte en analítica de dades, automatització i intel·ligència artificial. En aquest punt no podem oblidar un altre element fonamental com és la col·laboració entre empreses i universitats. 

A més, és clau atraure i  fidelitzar talent especialitzat. Formem molts experts en ciència de dades i intel·ligència artificial, però molts acaben treballant fora. Per canviar això, hem de generar entorns laborals atractius, amb projectes competitius i un fort compromís amb la innovació. 

I finalment, no podem ignorar l’impacte de la regulació. Europa regula la protecció de dades amb normatives com el RGPD (Reglament Europeu de Protecció de Dades 2016/679), però en alguns casos aquestes regulacions poden alentir la innovació. La clau és trobar un equilibri que garanteixi la privacitat sense frenar el desenvolupament tecnològic. 

Estic segur que si aconseguim unir alguns d’aquests factors, es faran passes endavant i es consolidarà el sector de l’anàlisi de dades. 

Afegeix un nou comentari

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte