Després d’implantar la modalitat semipresencial del grau en Podologia, la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa, ubicada al campus Manresa de la UVic-UCC, ha detectat un interès especial per aquesta oferta formativa entre professionals d’altres especialitats sanitàries com ara fisioterapeutes, infermers i metges i, també, entre titulats en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport. Tant és així que, actualment, prop d’un 60% dels matriculats a primer curs, són professionals que combinen aquests estudis amb la seva feina.
Els motius són diferents però tots aquests alumnes coincideixen en el fet que estudiar Podologia amplia i millora les seves perspectives de desenvolupament professional. El fisioterapeuta Èric Herrero explica que Fisioteràpia i Podologia són “dues professions sanitàries germanes i dominar totes dues disciplines és un valor afegit, sobretot quan has de tractar pacients que pateixen patologia d’extremitat inferior. La Podologia ens proporciona moltes més eines i un major ull clínic per ajudar-los”. Per la seva banda, Cristina Íñiguez, infermera, considera que els estudis de Podologia suposen “un pas més en la seva formació i una altra perspectiva en termes laborals”. Finalment, Enara Foncea, graduada en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, vincula estretament Podologia i Esport: “L’activitat física és imprescindible per dur un estil de vida actiu i saludable però hi ha molta gent que a causa de problemes amb els peus no pot ni caminar. Jo vinc del món de l’esport i he vist com n’és d’important tenir uns peus sans i corregir qualsevol desajust amb suports plantars”.
Fisioterapeutes, infermers, metges i graduats en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport valoren positivament aquests estudis perquè els permet millorar les seves perspectives professionals mentre continuen treballant.
La modalitat semipresencial afegeix atractiu al grau en Podologia d’UManresa perquè pemet, tal com explica Virginia Querales, metgessa, permet “combinar la vida laboral, personal i els estudis sense inconvenients”. Altres, com Èric Herrero, hi arriben després d’experiències fallides de fer-ho presencialment: “Fa dos anys, vaig començar Podologia en una altra universitat i no vaig poder continuar. Entre la pràctica clínica i els estudis, casar horaris es va fer insostenible”. Quan va sorgir l’oportunitat de seguir els estudis de manera semipresencial a UManresa, “no m’ho vaig rumiar: era el moment, l’ocasió i el lloc per reprendre’ls”.
Les activitats presencials del grau en Podologia d’UManresa es reserven per a activitats que asseguren una correcta adquisició de les competències professionals dels futurs podòlegs (sessions teoricopràctiques, simulació i pràctiques clíniques) mentre que els continguts teòrics i el treball personal es duu a terme a distància. Així, els estudiants del grau en Podologia assisteixen a classes presencials per desenvolupar totes les habilitats pràctiques que exigeix la professió, reben formació virtual combinada amb sessions presencials i tenen assignatures totalment virtuals, en les quals només han de fer presencialment els exàmens finals.
El Campus Manresa de la UVic-UCC (UManresa) és l’únic centre universitari de l’Estat Espanyol que ofereix el grau en Podologia en modalitat semipresencial.
El grau semipresencial en Podologia d’UManresa permet graduar-se amb una assistència presencial de només tres dies intensius al mes al campus universitari. Aprofitar el millor de la presencialitat i de la no presencialitat és la clau de l’èxit d’aquesta modalitat combinada. Cristina Íñiguez té clar que cada una “aporta una cosa diferent: mentre les sessions presencials són essencials per a la pràctica clínica, el treball a casa és important perquè és la base de l’estudi”. Enara Foncea explica que “a les sessions presencials aprenem molt i de manera molt pràctica. Estem moltes hores seguides a classe i és una mica intens però s’esprem molt bé el temps. Pel que fa a les sessions no presencials sovint ens encarreguen treballs que t’obliguen a dur l’assignatura al dia”. Virginia Querales valora l’equilibri que s’ha trobat entre presencialitat i no presencialitat: “les sessions no presencials proporcionen un coneixement ampli i molt actualitzat de la pràctica professional. Les sessions presencials són denses però alhora dinàmiques i molt enriquidores; estan molt ben estructurades”.
Una Clínica Universitària pròpia amb tecnologia puntera afegeix qualitat i valor a les pràctiques dels futurs podòlegs.
Més enllà de la flexibilitat que aporta poder estudiar el grau en Podologia de manera semipresencial, un altre dels punts forts de l’oferta del campus universitari manresà és que l’alumnat pot formar-se a la Clínica Universitària, un equipament propi que fa una doble funció formativa i assistencial.
La Clínica Universitària realitza una mitjana de 8.000 intervencions podològiques cada any la qual cosa permet l’alumnat del grau en Podologia entrar en contacte i aprendre dels professionals del servei, que atenen una gran diversitat de patologies i que utilitzen equips i tecnologia puntera. Èric Herrrero subratlla el valor d’aquest equipament, que completa altres punts forts dels estudis: “les instal·lacions són un luxe, el professorat té molt nivell i és molt accessible, sempre estan a disposició per ajudar-te i això facilita i millora l’aprenentatge”. Una part d’aquesta formació es duu a terme al quiròfan, on es realitzen cirurgies que formen part de l’àmbit de competències de les persones titulades en Podologia. Al mateix temps, la realització de les pràctiques en aquest entorn facilita als futurs podòlegs la relació amb altres professionals sanitaris per fer un abordatge interdisciplinari de problemes de salut.
Comentaris
Tengo el grado de…
Tengo el grado de fisioterapia en la UVIC, cuanto me convalidan
Afegeix un nou comentari