Montserrat Pedreira Álvarez és doctora en Educació i està especialitzada en didàctica de la ciència. Dirigeix el grau en Mestre d’Educació Infantil des dels seus inicis, l’any 2008, i ha liderat i impulsat la consolidació d’uns estudis de Mestre que han anat avançant fita rere fita: incorporant el Lab 0-6, un centre per promoure l’acostament de la infància a la ciència des del néixer, apostant per la formació de professorat de les etapes infantil, primària i secundària a través del CIFE i incorporant al campus universitari la formació de tècnics en Educació Infantil al Campus Professional. Tot plegat ha convertit UManresa en una universitat referent en l’àmbit educatiu, orientada a una educació transformadora de les persones, l’entorn i la societat. La propera fita d’aquest recorregut serà la inauguració de l’edifici FUB4 – UEducació, un equipament de 2.300 metres quadrats que concentrarà tota l’activitat docent i tots els serveis de l’àmbit de l’educació i que contribuirà a donar més visibilitat a l’activitat que s’hi durà a terme: formació de professorat, recerca i innovació educativa, serveis educatius i recursos pedagògics. Un edifici que incorporarà com a principal novetat una escola bressol, un element del tot singular en el món universitari del país.
Què representa per als estudis d'Educació Infantil estrenar un nou edifici?
És la culminació d‘una trajectòria que es va iniciar a la Universitat quan vam començar a impartir el Grau en Mestre d’Educació Infantil i que ara es concreta amb la visibilització i ampliació de les propostes educatives Umanresa: posa el CIFE molt més a l’abast de tothom, ens permet ampliar els espais del Lab, uneix en l’espai el cicle formatiu i el grau i, com a més destacat, ens permetrà tenir una escola bressol pròpia Per tant, a més d’ampliar l’espai que tenim actualment, ens dona moltes més possibilitats de compartir sinergies entre els estudiants i els espais d’acció directa amb els infants: els Labs (tant per a infants de 0 a 6 anys com per als de 6 a 8) i l'escola bressol.
Serà un edifici amb identitat pròpia?
Sí, perquè som l’única universitat que formem mestres d’infantil i que oferim propostes educatives directament als nens i nenes d’aquesta etapa educativa de manera continuada, no esporàdicament. D’una banda, l’escola bressol, adreçada a infants de 0 a 3 anys, i que fins ara no teníem. I de l’altra, els espais de ciència de lliure elecció en els quals som un referent, tant a l’Estat com per a moltes institucions europees. Això, com a Universitat, ens dona molta identitat, perquè vol dir que no ens quedem en la teoria, sinó que posem en pràctica el que realment expliquem quan formem les futures mestres.
El nou edifici permetrà créixer en aquesta aposta per acostar la ciència als infants?
Fins ara teníem un centre amb espais de ciència de lliure elecció, el Lab 0_6, pensat per a infants entre els 0 i els 6 anys. El nou edifici ens permet ampliar tota aquesta tasca en matèria d’educació científica, construint un espai específic per a infants de 0 a 3 anys a l'escola bressol, que també es posarà a disposició de les famílies de l’entorn. També ens permetrà continuar amb les propostes dels 3 als 6 anys i créixer amb activitats pensades per a infants de més edat, els dels 6 fins als 8 anys. Amb l’expertesa que hem adquirit amb el Lab ens adonem que podem donar resposta a l’acostament a la ciència d’infants de més edat i així intervenim en una etapa, el cicle inicial de primària, que tampoc ho té fàcil per a trobar propostes de qualitat fora de l’escola en l’àmbit de la ciència i l’experimentació.
Què fa diferents els estudis de Mestre en Educació Infantil d’UManresa?
Jo en destacaria diferents coses. D’entrada, un equip de professorat expert en noves metodologies docents i també la nostra expertesa en didàctica de la ciència a les primeres edats. Però sobretot, el que ens fa singulars és que tota la formació que rep l’alumnat està orientada a posar en pràctica els aprenentatges en contextos reals, de manera que el que fan i el que aprenen té un impacte en l’entorn més proper. Disposar d’una llar d’infants pròpia i del Lab 0_6 ens permet també que l’alumnat pugui dur a la pràctica tota la teoria que treballem a l’aula. També som molt curosos amb la tria dels centres on el nostre alumnat desenvolupa les pràctiques, en fem una selecció molt acurada basada en uns criteris d’excel·lència molt exigents i amb la idea de mantenir els vincles amb escoles amb les que, al llarg dels anys, ja hem establert una relació de confiança. Això s’acaba traduint en la titulació d’uns professionals de l’educació amb una molt bona preparació i que són molt ben valorats en l’àmbit laboral. De fet, la totalitat dels nostres graduats té feina dos anys després de titular-se i la majoria en feines relacionades amb l’educació. A més, a partir del proper curs, disposar d’una escola bressol ens permetrà posar a l’abast dels futurs mestres un referent pràctic de la proposta pedagògica que treballem a l’aula.
L’FP també s’ha convertit en una via d’accés als estudis de Mestre d'Educació Infantil?
Sí i en el nostre cas, formar tècnics en Educació Infantil al Campus Professional ens permet connectar el grau i el CFGS i oferir un accés als estudis universitaris per obtenir el grau en tres anys a totes les persones que s’incorporen als estudis via formació professional. Actualment som dels pocs centres universitaris de Catalunya que oferim aquesta reducció dels anys d’estudis.
Afegeix un nou comentari