Ara que s'acosten les festes i les famílies es plantegen la compra de regals de Nadal, des del Lab 0-6, el Centre per a la promoció de l'educació científica a les primeres edats, hem fet un recull de propostes i alternatives als regals tradicionals que contribueixin a incentivar, des de la ciència, la creativitat, la curiositat, el qüestionament i el pensament científic dels infants. Les propostes són obertes i el que afegeix valor a totes elles és la reflexió, les preguntes que pot generar el fet de jugar-hi i la cerca de noves explicacions que ens faran avançar en els coneixements.
1. Sorral de llavors (Separar materials per la mida)
La proposta presenta tres tipus de llavors diferents en un calaix o una taula d’experimentació per posar-les a l’abast de l’infant. Es tracta d'una proposta que pretén cobrir la necessitat sensorial que tenen els infants de manipular material natural i alhora proposa el repte de separar les llavors per la mida. Cal posar sedassos de diferents mides a disposició dels infants, així com bols per tenir-les totes separades. És important i gens senzill trobar instruments per separar que no recordin estris de cuina i connectin amb un entorn científic.
Imagen
2. Fem bombolles
Objectes ben diversos amb els quals poder fer bombolles i practicar. Ens caldrà un recipient i un tub o algun marc, cilindres diferents (explorar possibilitats). Importantíssima la fórmula per poder fer les bombolles, la podeu fer vosaltres o també podreu trobar-ne de fetes. A partir d'aquí podem plantejar-nos preguntes com "per fer una bombolla molt gran, cal un objecte també molt gran?", "tots els líquids van bé per fer bombolles?" o "de quines formes diferents podem fer les bombolles?".
Imagen
3. Baldufes i fer baldufes
La proposta consisteix en posar una varietat de baldufes a l’abast dels infants. Cada baldufa és en ella mateixa un repte. Aconseguir fer-les ballar no sempre és fàcil, ja que algunes requereixen un alt grau d’habilitat. Cal buscar baldufes diferents per crear l’expectativa de què passarà cada vegada que en fem anar una: n’hi ha que es giren totes soles, que tenen un mecanisme per llançar-les, que fan soroll, de materials i formes molt diferents.... En un segon moment, pot ser interessant que els infants puguin crear les seves pròpies baldufes perquè es fixin en com influeixen els moviments de la baldufa en relació amb la mida, el pes, l’eix més o menys llarg o si la faldilla de la baldufa està més amunt o més avall.
Imagen
4. Avions de paper
Fer avions de paper (es poden fer servir papers per reciclar) amb alguna diferència: la forma, la mida, el gruix del paper... Podem demanar a les criatures que es col·loquin sempre al mateix lloc, els llanci i observi si tots segueixen el mateix camí, si tots es mantenen a l'aire durant la mateixa estona, què passa si els llancem de més amunt o amb més o menys força, calcular a quina distància arriben... També els podem plantejar el repte d'inventar un "llançador" d'avions que faci que l'avió voli més enllà de l'habilitat que tinguem per llançar-lo o fer-hi canvis per aconseguir que volin més lluny.
Imagen
5. Jocs d’engranatges
La proposta consisteix en un panell amb eixos on anar situant els engranatges de diferents mides de manera que permeti transmetre el moviment des d’un engranatge inicial a un final. Per tal que la transmissió de moviment tingui una finalitat s’ha d’intentar que en moure l’engranatge inicial es provoqui algun efecte al final del camí, com pot ser el so d’un cascavell. Al mercat podreu trobar diferents tipus de jocs d’engranatges, busqueu el que tingui més possibilitats.
Imagen
6. Sonalls de llavors (propietats sensorials d’elements naturals)
La proposta consisteix en la presentació de llavors diverses en contenidors transparents. Està adreçada especialment als nens i nenes que estan en aquell moment que els atrau qualsevol cosa que tenen al davant per remenar-la, intentar obrir-la, tirar-la i recollir-la, sacsejar-la, apilar-la.... És el joc de descoberta dels objectes.
A nivell pràctic, per evitar tenir llavors per tot arreu, i a nivell de seguretat pels més petits, les ampolles es poden segellar amb algun tipus d’enganxall.
Com a repte afegit, un dels contenidors està pintat de manera que no podem veure què hi ha dins. És una pregunta, una pregunta no obligatòria. La idea és que faci sorgir curiositat i que porti als infants a fer sonar la resta de contenidors amb la intenció de trobar-ne algun que soni igual, que no necessàriament hi ha de ser!
Imagen
7. Llanternes diverses
La llum per experimentar, provar, moure-la, fer-la servir en espais foscos o espais il·luminats... Les llanternes ens permeten també apropar el focus de llum, allunyar-lo, posar-lo per davant o per sobre d’objectes...
Imagen
8. Caixa de l'exploradora
Una caixa que contingui objectes com una lupa, un bloc per anotar, llapis i un sedàs de papallona que ens permeti observar-la.
Imagen
9. Joc de tubs i bales
Amb els tubs i les bales podem crear circuits que poden ser de materials reutilitzats, de PVC o de jocs que existeixen al mercat i que permeten potenciar el descobriment o experiències amb el moviment de les bales. A partir del procés d’assaig/error, es pot anar pensant sobre la gravetat, la inèrcia i tot allò que capti l'atenció de l'infant.
Imagen
10. Alguns llibres
Us recomanem alguns títols que poden contribuir a fomentar la curiositat:
- Amb calma
- El meu primer llibre del Cosmos
- Construccions d’animals
- Les formes de la natura
- Els colors de la natura
Imagen
Antònia Fernàndez, Marta Llebaria, Laura Sanz, Cristina Sandoval, Carla Sánchez i Anna Hinojo, membres de l'equip del Lab 0-6
⠀
Comentaris
Moltes gràcies. Súper…
Moltes gràcies. Súper interessant!
Afegeix un nou comentari