Document aprovat pel Consell de Govern de la UVic-UCC el dia 1 de desembre de 2015.
El Pla d'Orientació i Acció Tutorial (POAT) va ser aprovat pel Consell de Govern de la UVic-UCC el dia 1 de desembre de 2015. En la concreció d'aquest Pla, la Universitat ha establert com entén l'orientació i acció tutorial i n'ha determinat els principis fonamentals i els objectius específics que ha d'assolir l'estudiantat, el professorat i la comunitat educativa.
El POAT s'aplica a tots els centres de la UVic-UCC, ja siguin centres propis, federats, vinculats o adscrits, i es desenvolupa de manera anual d'acord amb el Pla operatiu de centre que s'aprova en els consells de govern de centre respectius. Aquest pla operatiu permet identificar les mesures previstes que cal aplicar en cadascuna de les titulacions i també permet fer-ne el seguiment i l'avaluació pertinent.
Prioritats i objectius de l'acció tutorial
Dins del programa formatiu de l'estudiantat del Màster universitari en Metodologia de la Simulació aplicada a la Formació de Professionals de Ciències de la Salut i Socials, el pla d'acció tutorial s'entén com un element primordial i, sobretot, integrat en aquest procés de formació.
És per aquest motiu, que aquest pla d'acció tutorial està configurat per diferents elements que permeten identificar i visualitzar àrees de millora de l'estudiantat, tot establint accions que afavoreixin la seva evolució en el transcurs de la formació.
El pla d'acció tutorial està configurat per:
- Tutories individualitzades: es realitzen dues tutories durant l'any acadèmic que permeten a l'estudiantat, segons l'assessorament de dos docents, establir un procés de millora per a les seves necessitats formatives personals.
- Sessions tutoritzades grupals, que acompanyen les tutories individuals, i que s'anomenen espais Team-Safety. L'objectiu d'aquestes sessions és que l'estudiantat, de manera conjunta, pugui disposar de tutories d'orientació amb un membre de l'equip docent per gestionar dificultats que, de vegades, es donen en els equips quan s'ha de treballar de forma conjunta. Això permet facilitar aquest procés a l'estudiantat i també visualitzar quines estratègies didàctiques utilitza la docència segons les seves demandes.
Tot això queda reflectit en una activitat formativa i d'avaluació: el Pla de Millora Individual. Les tutories i les sessions són suports que té l'estudiantat per dur a terme aquesta activitat i per ajudar en el seus procés reflexiu.
Etapes del pla d'acció tutorial
UNIVERSITÀRIA
L'estudiantat de màster universitari de la FUB té un tutor/a que l'acompanya al llarg de la seva formació, i que és la seva persona de referència a la Universitat.
Responsable: Direcció i coordinació d'Estudis
> Acollida a l'estudiantat amb condicions de discapacitat o altres necessitats
L'objectiu és: fer una identificació personalitzada de les necessitats de suport i d'orientació en els processos de matrícula i d'inici de la docència. Elaborar un pla individualitzat, d'acord amb els procediments d'adaptació aprovats en el marc de la UVic-UCC. Fer un seguiment individualitzat a través del Servei d'Assessorament per a Estudiants amb Diversitat Funcional (SAEDF).
Responsable: Direcció i coordinació d'Estudis / SAEDF
> Acollida a l'estudiantat procedent d'altres sistemes educatius estrangers
Aquestes accions es desenvolupen en el marc de titulacions específiques que tenen un nombre important de persones estudiants que procedeixen d'altres sistemes educatius estrangers, l'objectiu de les quals és promoure una adaptació ràpida a la nostra universitat i establir un entorn de treball multicultural.
Responsable: Direcció i coordinació d'Estudis / Oficina de Relacions Internacionals
> Acollida a l'estudiantat de mobilitat
Organitza i dinamitza aquestes accions l'Oficina de Relacions Internacionals en col·laboració amb les facultats i el Servei d'Idiomes.
Responsable: Coordinació intercanvis Estudis / Oficina de Relacions Internacionals
> Acollida general a l'estudiantat
Conjunt d'accions orientades a facilitar l'adaptació, coneixement i dinàmica de la Universitat. S'organitzen segons les necessitats puntals de l'estudiantat, ja sigui de graus o de màsters, o bé de primer curs.
Responsable: Direcció i coordinació d'Estudis
> Activitats culturals i esportives
Espai web des del qual es promou la participació en activitats de diferents tipus. Aquestes activitats permeten formar grups de treball, grups d'interès sobre una temàtica concreta.
Responsable: Comunicació i Màrqueting
> Campus Virtual
El Campus Virtual és un espai que inclou la informació sobre els diferents aspectes acadèmics de la titulació, principalment en relació amb la Secretaria acadèmica i d'estudis. En aquest espai l'estudiantat també pot accedir a les seves aules d'assignatures.
Responsable: Direcció i coordinació d'Estudis / Secretaria acadèmica i d'estudis
> Borsa de treball
Aquest servei s'ofereix a l'estudiantat i a l'exestudiantat amb la voluntat de fer convergir els interessos de l'estudiantat i els del món laboral. La Borsa de treball respon a un doble objectiu: d'una banda, oferir a l'estudiantat la possibilitat de posar en pràctica, en el món laboral, els coneixements que ha adquirit a la universitat i facilitar la seva entrada al mercat de treball i, de l'altra, canalitzar les ofertes de treball o demanda de professionals que rep la Universitat per part d'institucions, empreses o altres tipus de centres.
Responsable: Servei Borsa de Treball i Orientació Laboral
> Orientació en l'elaboració de treballs finals
L'elaboració dels treballs finals de titulació és una etapa important en la trajectòria formativa de l'estudiantat. Per això, les accions d'orientació tenen la finalitat de facilitar aquest procés acadèmic i garantir-ne el màxim aprofitament per part de l'estudiantat.
Responsable: Coordinació de TFM
> Servei de suport a l'emprenedoria
Programa adreçat a difondre i promoure la cultura emprenedora i de la innovació. A la Universitat té un caire transversal i actua tant entre l'estudiantat dels diferents programes com entre el professorat o el personal d'administració i serveis. Igualment, impulsa accions adreçades al conjunt de la població, més enllà de l'entorn estrictament universitari, amb la voluntat de fer de la Universitat un agent dinamitzador de l'economia local.
Responsable: Servei d'Emprenedoria
> Suport Servei d'Idiomes
Accions dinamitzades pel Servei d'Idiomes amb la finalitat de donar suport i assessorament individualitzat per a l'acreditació de llengües, així com també per donar a conèixer l'oferta de cursos per a la millora de l'aprenentatge d'idiomes.
Responsable: Servei d'Idiomes
> Suport de la biblioteca i aula d'autoaprenentatge
Conjunt d'accions dinamitzades per la Biblioteca i l'aula d'autoaprenentatge orientades a la promoció de suport a l'aprenentatge en les competències informacionals, realització de treballs acadèmics, aprenentatge de llengües, etc.
Responsable: Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM)
> Suport en l'àmbit digital i tecnològic
Conjunt d'accions formatives i d'assessorament que realitzen les unitats tècniques de l'Àrea TIC o del servei de Sistemes d'informació per a l'optimització per part de l'estudiantat de les eines i serveis que s'ofereixen.
Responsable: Sistemes d'Informació
> Visites empreses o institucions
Vinculades al desenvolupament de les diferents assignatures o accions de formació de la titulació.
Responsable: Direcció i coordinació d'Estudis
POSTUNIVERSITÀRIA
> Alumni
Participació en el conjunt d'activitats que promou la Universitat, dirigida a antigues persones titulades de la UVic-UCC.
Responsable: Alumni
> Oficina-Unitat d'emprenedoria
Espai d'assessorament a l'estudiantat titulat que assessora, orienta i dona suport, en relació amb els diferents processos vinculats a l'autoocupació, emprenedoria i creació d'empreses.
Responsable: Servei d'Emprenedoria
> Pla d'inserció laboral
Document aprovat per Consell de Govern de la Universitat en què es descriuen els objectius, tasques i accions en un termini donat, per a la promoció laboral de l'estudiantat i de les persones titulades de la UVic-UCC.
Responsable: Servei Borsa de Treball i Inserció Laboral