“Transformant els espais educatius amb perspectiva de gènere”. Aquest és el nom que s’ha escollit per al grup de treball orientat a treballar la igualtat de tracte entre nens, nenes i totes les identitats no binàries en els ens educatius de la ciutat de Manresa.
La paraula coeducació sona per totes les cantonades però sovint és mal entès i encara més, complex d’aplicar. L’objectiu d’aquest grup de treball és posar sobre la taula temes urgents en relació al procés educatiu i socialitzador en clau de gènere. Com acompanyem a la sexualitat dels infants i joves? Quines noves mirades podem incorporar, com a centre educatiu, per afavorir la salut emocional i el bon tracte entre adults-infants o infants-infants?
La metodologia de treball serà l’IAP (Investigació Acció participativa) permetent així, que les persones interessades tinguin un espai més on trobar-se i pensar col·lectivament en temes en què sovint no hi podem destinar temps ni espais per al debat. Cada participant aportarà la seva pròpia experiència i la del seu centre per poder treballar amb situacions reals i articular intervencions coeducatives que tinguin sentit en cada cas.
Objectius generals
- Desenvolupar les competències professionals del personal docent per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
- Capacitar el professorat envers la mirada i les eines per a una praxi coeducativa.
- Dotar d’eines i recursos per acompanyar processos individuals i col·lectius de l’alumnat.
- Transformar la cultura organitzacional dels centres educatius incorporant les perspectives de gènere i la coeducació.
Metodologia
La metodologia dels grups de treball consisteix en el debat i la investigació al voltant d’un àmbit concret. El formador té la funció de dinamitzar i ajudar a caminar als participants, així com compartir alguns sabers, però no des d’un format d’expert-aprenents, sinó de guia-participants.
Les hores presencials no són estrictament de formació, ja que es dona espai a la reflexió, debat i investigació, però amb la oportunitat de fer-ho amb un expert present que pot guiar, ajudar i provocar debats per aprofundir en l’àmbit en el qual es treballa. El resultat d’aquests grups de treball podrà ser un article, material didàctic o de consulta, entre altres formats.