El Grup de treball Territoris híbrids / Espais fronterers obre un diàleg per impulsar la connexió amb la natura a través de l'art, una alternativa a les activitats habituals sobre descoberta de la biodiversitat i educació ambiental. Oferim un apropament diferent de la natura a partir de disciplines híbrides de la fi del segle, entre les quals el Land art o art del paisatge.
El Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat és una iniciativa privada sense ànim de lucre que des de l'any 2008 es dedica a l'experimentació, investigació i difusió de les pràctiques artístiques culturals amb la voluntat d'estimular la discussió, crítica i reflexió necessària per cercar una nova visió de la realitat, fomentant la sostenibilitat com estratègia de reforma.
Objectius generals
- Observació de l’entorn.
- Utilitzar els elements naturals de forma sostenible en la pràctica de la creació.
- Aprendre a veure i valorar les obres pròpies i les de l'entorn.
- Unificar els continguts teòrics en les activitats pràctiques.
- No contribuir a la degradació mediambiental que inclou obres «verdes» realitzades amb materials biodegradables o reciclats.
- Entendre la relació entre l'home i la terra, el medi ambient i el món.
- Que els treballs arriben a interactuar amb el medi ambient de forma més directa.
- Entendre el lloc en el qual es va a treballar, compenetrant-se amb ell.
- Ubicar l’infant al centre de l’aprenentatge i en contacte amb la natura.
- Fomentar la transdisciplinarietat dels continguts de l'àmbit artístic en els diferents nivells educatius i a través de les diferents competències específiques.
Objectius específics
- Co- creació de “Una maleta Didàctica d’Art i Natura”
- La proposta consistirà en el disseny d'una maleta didàctica que contingui diferents materials.
- Dissenyar la maleta didàctica com a recurs educatiu per treballar el concepte d’Art i Natura
- Analitzar el concepte del paisatge i la natura a través de l'art
- Com ens relacionem amb el nostre entorn a través del cos
- Fomentar l’observació creativa en els infants com a base per a l'activitat artística educativa
- Utilitza recursos didàctics nous i atractius a l'aula
- Generar contextos educatius a l'aula a partir d'artistes i de manifestacions artístiques diverses però en especial de l'art contemporani i la seva relació amb la natura.
Metodologia
La metodologia dels grups de treball consisteix en el debat i la investigació al voltant d’un àmbit concret. El formador té la funció de dinamitzar i ajudar a caminar als participants, així com compartir alguns sabers, però no des d’un format d’expert-aprenents, sinó de guia-participants.
Les hores presencials no són estrictament de formació, ja que es dona espai a la reflexió, debat i investigació, però amb la oportunitat de fer-ho amb un expert present que pot guiar, ajudar i provocar debats per aprofundir en l’àmbit en el qual es treballa. El resultat d’aquests grups de treball podrà ser un article, material didàctic o de consulta, entre altres formats.