La matrícula de nou accés creix un 3% i la total s’enfila fins al 15%
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha augmentat un 3% el nombre de matriculats de nou accés en títols oficials aquest curs 2019-2020. Es tracta del mateix creixement registrat el curs passat en els graus de la UVic, UManresa, els màsters oficials i els doctorats de la UVic-UCC, el Campus Professional, els estudiants del grau de Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades i Logopèdia semipresencials oferts conjuntament amb la UOC, i els centres adscrits BAU, EADA i ESERP. Unes dades que milloren si ens fixem en la matrícula total de la Universitat, que en aquest cas s’enfila fins al 15%, 5 punts més que fa un any. Una xifra significativa, i més si tenim en compte que aquest és el primer curs en què tots els alumnes de la Universitat ja són de la UVic-UCC després de 5 anys de federació universitària.
Aquestes són algunes de les dades de la matrícula del curs 2019-2020 que aquest migdia ha presentat el rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, acompanyat pels directors generals de la Fundació Universitària Balmes, la del Bages i la directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut en una roda de premsa que s’ha fet durant un dinar a la seu del Rectorat a Vic. Segons Baños, “els resultats de la matrícula d’aquest curs mantenen la tendència dels darrers anys i ens confirmen que la federació té interès, i és una institució que genera atracció pels nous estudiants”.
El motiu d’aquest creixement, segons ha explicat Baños, són diversos, però s’ha registrat un augment important en la matrícula de nou accés a màsters universitaris com els de Pedagogia Montessori o el de Formació del Professorat d’Educació Secundària i Batxillerat, Formació Professional i ensenyaments d’idiomes que s’imparteixen al campus Vic. El campus Manresa també ha tingut bona matrícula en el màster en Metodologia de la Simulació i en el de Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic. A banda, aquest creixement de 5 punts respecte al curs passat també es deu a la consolidació de titulacions com Medicina o Enginyeria de l’Automoció, que enguany arriben al tercer curs amb una demanda creixent.
Les titulacions de la UVic creixen malgrat que la demanda global baixa un 4%
Els graus del campus Vic han registrat un creixement destacat pel que fa a la demanda en primera preferència. Un 83% dels nous alumnes que s’han matriculat aquest any havien sol·licitat els seus estudis a Vic com a primera opció durant la preinscripció. Una xifra 4 punts superior a la de fa un any. Per al rector, aquesta dada és “qualitativa i ens demostra que tenim capacitat d’atracció. Els estudiants venen perquè volen i no perquè som la segona opció”. A més, aquesta dada és encara més significativa, segons Baños, tenint en compte que la demanda global dels estudis impartits a la UVic ha baixat un 4%. En aquest sentit, Baños ha anunciat que la Universitat està estudiant la demanda dels seus graus per respondre amb la programació de noves titulacions o modalitats que responguin al “tsunami educatiu que ens vindrà a sobre” ha ironitzat el rector. En aquest sentit, ha assegurat que aquesta revisió també afectarà els màsters i en aquest sentit, ha dit que “no ens ha de preocupar una lleugera baixada en graus si creix la matrícula de màsters”.
A banda, és important destacar que s’han cobert un 79% de les places que s’han ofert i tres títols –Fisioteràpia, Automoció i CAFE–, han tingut nota de tall. La Facultat d’Empresa i Comunicació ha vist créixer la matrícula en un 18% per l’augment de la matrícula de nou accés del graus d’empresa. A la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes el creixement ha estat del 12% per una crescuda de la matrícula dels graus de Mestre, CAFE i també Psicologia, que enguany ampliava l’oferta de places. La Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha crescut un 3% amb una millora de la demanda dels graus de Fisioteràpia i la consolidació del creixement del grau de Nutrició Humana i Dietètica després d’introduir l’opció d’estudi semipresencial. Finalment, la Facultat de Ciències i Tecnologia ha repetit els bons resultats de la matrícula del grau d’Enginyeria de l’Automoció, impartit a Granollers, malgrat el lleuger descens de les altres enginyeries, la Mecatrònica i la Multimèdia.
El perfil dels estudiants nous manté el lleuger predomini femení, un 52% són noies i un 48% són nois. Hi ha graus altament masculinitzats com poden ser les enginyeries o CAFE, i altres amb molt predomini de noies, com ara Infermeria. Si ens fixem en la procedència geogràfica els tres principals orígens dels estudiants són: Osona amb un 20% dels nous matriculats, el Vallès Oriental amb un 13%, i un 11% de França. Pel que fa a les vies d’accés, s’ha incrementat l’entrada provinent dels cicles formatius de grau superior (27%). Entrar després de fer les proves d’accés és la via més comuna, un 52% dels nous estudiants és el que han fet.
UManresa augmenta lleugerament el volum total d’alumnes de grau
El volum d’estudiants que estudien graus al campus Manresa de la UVic-UCC ha crescut un 4% el curs 2019-2020 i s’ha situat en 1.767. La matrícula de nou accés s’ha mantingut estable, amb un lleuger descens atribuïble a la decisió de limitar les noves incorporacions als estudis d’Infermeria i Fisioteràpia per assegurar una adequada atenció a l’alumnat. Cal dir que s’han cobert totes les places d’aquests dos estudis. En el cas de Fisioteràpia, a més, s’ha registrat nota de tall per accedir-hi.
Un dels trets distintius del campus Manresa és el pes important que hi té l’alumnat internacional. Un 36% és de fora de l’Estat espanyol. Majoritàriament, prové de França. Els estudiants francesos es desplacen a la capital del Bages per estudiar Fisioteràpia (suposen el 67% dels estudiants d’aquest grau) i, també, el doble grau en Podologia i Fisioteràpia (on sumen el 58% dels estudiants que opten per aquesta doble titulació). També trobem una comunitat important de persones procedents d’Itàlia, sobretot en el grau en Podologia.
Tot i la presència notable d’estudiants estrangers, el campus Manresa compta amb un percentatge notable d’alumnat de proximitat: un 22% són de la comarca del Bages. Altres comarques catalanes que aporten un volum significatiu d’estudiants a UManresa són el Vallès Occidental i el Baix Llobregat (un 5% cada una).
Els estudiants que accedeixen de nou al campus Manresa són majoritàriament dones (un 68%). Amb tot, la distribució per sexes no és homogènia en tots els graus. Així, en els estudis d’ADE, la presència d’homes i dones és paritària al 50%, mentre que en el cas dels de Mestre d’Educació Infantil i de Logopèdia, les dones suposen el 96% i el 94% del total, respectivament. Al grau en Fisioteràpia també hi han accedit majoritàriament homes, si bé en una proporció més equilibrada (un 53%). El 61% dels estudiants que han accedit aquest curs al campus Manresa ho han fet per la via del batxillerat i la prova d’accés a la universitat. Mentre que un de cada quatre hi ha entrat des d’un cicle formatiu de grau superior. En funció dels estudis, aquesta darrera via d’accés té més o menys importància. Així, és especialment significativa en el cas del grau en Mestre d’Educació Infantil i Infermeria, on és la via d’accés del 48% i el 44% dels nou matriculats, respectivament.
La Facultat de Medicina arrenca la docència a les unitats de Vic i Manresa
Aquest curs, el tercer del grau de Medicina, ha suposat l’inici de la impartició de la docència a Manresa i a Vic a través de les unitats docents implantades a les dues ciutats. Pel director general de la Fundació Universitària del Bages (FUBages) Valentí Martínez la nova unitat docent és un pas més en el desplegament d'aquest grau que és fruit "de la col·laboració de les dues fundacions. Sense l'acord federatiu, no estaríem parlant, en aquests moments, d'aquest projecte ni d'aquests espais".
La matrícula de nou accés ha crescut significativament, així com la matrícula total, i la demanda en primera preferència va ser de 107 estudiants i els totals que ho van sol·licitar es va enfilar fins a les 700 persones. Entre els orígens dels nous estudiants, la meitat són de Catalunya i la resta venen de les Balears, València, Andalusia o Portugal. El 78% són dones i la nota de tall s’ha situat en un 11,798. Pel que fa al professorat, la Facultat, segons la directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), Marina Geli ha aconseguit “fidelitzar talent a través de la contractació de professionals que fan de professors. El 67% són del territori i 20 d’ells són caps de servei”. Tots ells implementen un model “vinculat a la humanització de l’ofici de metge amb la tecnologia al centre del procés d’aprenentatge”.
Projectes estratègics dels dos campus
El director general de la Fundació Universitària Balmes (FUBalmes), Joan Turró, ha explicat els principals projectes pel que fa a inversions i equipaments. Un d’ells és el trasllat del CT Beta a Can Baumann per convertir part d’aquella nau en “un campus cientificotècnic que faciliti una simbiosi entre Universitat i instal·lacions industrials”. L’obra, que tindrà un cost de dos milions d’euros i ocuparà 1500 metres quadrats, s’espera que estigui enllestida a finals de l’any 2020.
Pel que fa al campus de Salut que s’ha de situar al Prat de Galliners, Turró ha avançat que no es culminarà abans de 6 anys, ja que “cal meditar bé els seus usos i pensar en les necessitats”. El que sí que arrencarà de forma imminent, ha dit, és la construcció de la RUVIC 2, una segona residència universitària impulsada per un propietari privat en coordinació amb la Universitat i que oferirà 300 places a la carretera de Roda, molt a prop de la Facultat de Medicina.
Un altre dels projectes destacats que es podria inaugurar a finals de l’any que ve és el Paranimf de la Universitat a l’antiga església de l’Hospital de la Santa Creu. Amb capacitat per gairebé 300 persones “estarà obert a usos universitaris, però també a usos de ciutat”.
Turró també ha valorat les dades del rànquing de transparència que per quart any consecutiu ha tornat a situar la UVic-UCC com la universitat més transparent de tot el sistema estatal, en aquest cas en solitari. . Pel director general, “és una fita destacada que respon a una demanda de la comunitat i que està gestionada i governada per una comissió sense representants de la direcció”.
A Manresa, una inversió d’un milió d’euros ha permès ampliar el CISARC, el centre d’innovació en simulació, i millorar-ne la dotació tecnològica. Ubicat a la segona planta de la Clínica Universitària, compta amb 1.000m2 i 8 unitats completes de simulació que poden generar més de 50 escenaris diferents i funcionar simultàniament amb un total de 120 participants. Aquest és una de les principals novetats per al curs 2019-2020 a UManresa, que, com ha subratllat Valentí Martínez, director general de la Fundació Universitària del Bages "completa i reforça l’aposta del campus per la simulació com a metodologia d’aprenentatge al conjunt de la seva oferta formativa tant de grau, com de postgrau i màster, com de cicles formatius o continuada per a professionals”. Altres elements d'aquesta aposta, que s'han anat concretant en els darrers anys, són el Màster Universitari en Metodologia de la Simulació, la càtedra de Simulació i Seguretat del Pacient i el grup de recerca d’innovació docent, simulació i seguretat del pacient (GRInDoSSeP).
Altres línies de treball destacades del campus Manresa per a aquest curs són l’exploració de les possibilitats de la semipresencialitat per als graus de Ciències de la Salut, i de manera especial el de Podologia o la implantació d'itineraris formatius que aprofundeixin en les sinèrgies entre els CFGS del Campus Professional i els graus. En aquest sentit, els alumnes que aquest any es titularan com a tècnics superiors en Educació Infantil o Administració i finances al campus professional UManresa podran completar la seva formació amb un grau en Mestre d'educació infantil o ADE, respectivament, amb només 3 anys. D'altra banda, la consolidació de diferents marcs de relació amb Amèrica Llatina és també un objectiu per al present curs. En aquest sentit es posarà en marxa nou màster d'Atenció a la Dependència que es durà a terme conjuntament amb la Universidad de San Sebastián de Xile. En aquesta mateixa línia, la UVic-UCC ha assumit recentment la vicepresidència de la Red de Educación Continua de Latinoamérica y Europa (RECLA), la qual cosa, tal com ha remarcat Valentí Martínez, "permetrà disposar d'un marc de relació molt estret durant tres anys amb més de 120 universitats llatinoamericanes".