La comunitat universitària sènior de la UVic-UCC, una de les més nombroses de Catalunya
Actualment a Catalunya es calcula que hi ha 18.000 alumnes inscrits en els 17 programes universitaris sènior de la Xarxa Vives, que representa el pes d’un 6% en relació al total d’estudiantat de grau i màster oficials. La comunitat universitària sènior de la UVic-UCC, que inclou el programa FUB+Gran, l’Aula d’Extensió Universitària de Centelles i l’Aula d’Extensió Universitària Gent Gran d’Osona, és la més nombrosa de la Xarxa en proporció amb el número de persones que estudien a la universitat. En total està formada per 1.484 alumnes sènior.
Aquesta dada es desprèn d’un estudi que acaben de publicar la Xarxa Vives d’Universitat i la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (URL) en el qual es demostra que els programes universitaris sènior milloren la salut física i mental, alhora que beneficien la vida social i cultural dels majors de 50 anys.
Promoure l’envelliment actiu
L’estudi «Formació universitària sènior. Informe sobre l’impacte social en l’estudiantat» s’ha realitzat entre l’alumnat dels programes universitaris sènior de 17 universitats de la Xarxa Vives, que tenen per objectiu promoure l’envelliment actiu, garantir el dret a una educació per a tothom en totes les etapes de la vida, millorar la qualitat de vida de la gent gran i facilitar que aquest col·lectiu segueixi sent un agent actiu i participant de la societat. Es tracta d’un col·lectiu encara més feminitzat que el de l’estudiantat de grau i màster, atès que el 67% són dones. 8 de cada 10 tenen estudis previs: el 62,4 % ha cursat estudis universitaris, mentre que el 24,8%, estudis secundaris. Pel que fa a l’edat, més de la meitat té entre els 60 i els 69 anys (52,6%), una proporció que augmenta fins al 88,7% si hi sumem el grup d’entre 70 i 79 anys. L’edat mitjana se situa en els 68 anys.
Els resultats de la recerca demostren que la formació universitària sènior impacta positivament en la salut física i psíquica i en el benestar general de l’alumnat que cursa aquests estudis. Conforme més anys fa que una persona està matriculada en un programa de formació universitària sènior, més beneficis hi percep, sobretot en termes de salut i relacions socials.
A més, cursar programes universitaris sènior es relaciona amb un augment de l’activitat cultural de l’estudiant (com anar a museus, teatres o cinemes), el que incrementa els seus coneixements i li permet participar en converses de forma més fluïda i segura, així com tenir una visió de l’entorn més crítica i àmplia que l’obtinguda al llarg de la trajectòria vital, segons l’estudi.
En concret, les dones participants en l’estudi reconeixen que els campus universitaris esdevenen espais que les alliberen dels mandats de gènere imposats tradicionalment (com la cura de fills i nets i de la llar) i que milloren molt significativament la seva autoestima i autoreconeixement. La recerca reflecteix també que en el grup de persones que únicament compten amb estudis primaris, el percentatge de dones dobla (69,2%) al d’homes (30,8%), motiu pel qual es fa necessari aplicar la perspectiva de gènere en divulgar aquests programes entre la població sènior.
.