Aquest 2024 ja fa vint anys que es commemora el Dia Europeu de la Logopèdia. Durant tots aquests anys, l’objectiu del Comitè Permanent de Logopedes de la Unió Europea, entitat promotora de la commemoració, ha estat conscienciar la població de la nostra professió i fer-la més visible. La logopèdia, que s’encarrega de prevenir, avaluar, diagnosticar i intervenir en els trastorns del llenguatge, de la parla, de la veu i de les funcions orals no verbals, encara és una professió desconeguda per a segons quins segments de la societat. Els professionals logopedes utilitzem metodologies i tècniques especialitzades per ajudar a superar les dificultats en aquests àmbits, tant en població infantil, com adulta. A més de la part assistencial, els logopedes també fem docència i recerca. Enguany, el lema del Dia Europeu de la Logopèdia és Logopedes treballant conjuntament amb cuidadors. I no ens ha d’estranyar aquest eslògan, si tenim en compte que els/les logopedes mantenim contacte constant amb persones properes, cuidadores, i familiars de les persones amb qui intervenim.
La vulnerabilitat i fragilitat inherents a l’ésser humà en situacions de malaltia, o quan s’altera el funcionament habitual, comporta la necessitat de recórrer als altres i dirigir-nos també als professionals que ens poden guiar i acompanyar en el procés de restabliment o de reeducació de les funcions compromeses. Entre aquests professionals ens trobem els/les logopedes.
El paper dels cuidadors en l'assoliment d'objectius terapèutics
És essencial que hi hagi una comunicació fluida i constant entre els professionals de la logopèdia i els cuidadors o persones properes per poder coordinar els objectius terapèutics i establir pautes concretes a seguir, a més de resoldre els seus dubtes i inquietuds. I més, tenint en compte que aquestes persones són les que tenen un contacte més directe amb els pacients en el seu dia a dia, de manera que poden ser observadores privilegiades dels progressos i les dificultats que experimenten.
És important que els/les logopedes oferim als cuidadors les eines i els coneixements necessaris perquè puguin actuar com a col·laboradors actius en el procés terapèutic. Això pot incloure des d’orientar per prevenir o detectar riscos de determinades situacions clíniques, com per exemple quan ensenyem a un familiar o un cuidador a identificar símptomes de disfàgia, fins a donar pautes per millorar la comunicació, com per exemple amb una persona amb sordesa, o generalitzar els aprenentatges, com en els casos d’infants amb dificultats per parlar. La tasca educativa corre paral·lela a la intervenció que portem a terme amb les persones que tenen alguna dificultat que els logopedes podem tractar.
Així doncs, amb el tema del dia Europeu de la Logopèdia d’aquest any fem visible aquesta tasca de col·laboració entre logopedes i persones cuidadores, que és clau per potenciar l'efectivitat de la teràpia logopèdica, ja que permet abordar de manera integral les necessitats de les persones que requereixen logopèdia, i així es pot millorar la qualitat de vida de les persones que necessiten aquesta atenció.
Núria Oriol Peregrina, docent del Grau en Logopèdia de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa
Referències
Col·legi de Logopedes de Catalunya (2024). https://www.clc.cat/
Día europeo de la logopedia (2023). Diainternacionalde.com. https://www.diainternacionalde.com/ficha/dia-europeo-logopedia
ESLA (2024). European Speech ans Language Therpay Assotiation.https://eslaeurope.eu/
Afegeix un nou comentari