La Generació Z, amb un poder adquisitiu estimat a nivell mundial de 133.500 milions, és el gran objectiu del món del retail, però aquest grup de joves nascuts entre els anys 1995 i 2009 s'ha convertit en un target al qual resulta difícil accedir pels canals tradicionals del màrqueting. Fins i tot El Corte Inglés s'ha proposat reduir l'edat mitjana de la seva clientela habitual en 10 anys per atraure els centenials als seus grans magatzems. En el sector de la moda, la Generació Z és la generació que està deixant enrere el fast fashion i que avança cap a la compra de segona mà, el seconhand.
Una generació marcada per l'ecologisme, l'economia circular i la compra de segona mà
La Z és una generació altament marcada per l'ús de la tecnologia. Són fans del món digital, de les apps i, molt especialment, de xarxes socials com Tiktok i Instagram, com els seus predecessors, els millenials. Tot i així, hi ha alguns trets característics més accentuats en el perfil d'aquesta jove generació, que té interessos socials i que mostra una gran preocupació per l'ecologisme i la sostenibilitat. A més, els ha tocat viure en un món assaltat per un bucle de crisis successives: l'econòmica, la pandèmica, la climàtica, l'energètica, i ara, la inflacionista, totes elles situacions que els porten a conformar una manera particular d'entendre la vida i el seu encaix al món social i econòmic. Tant és així que és la generació que amb més força està abraçant la tendència de les compres de segona mà fent que el món del retail tingui un ull posat al concepte de l'economia circular, de la sostenibilitat i hagi començant a oferir també productes de segona mà.
Segons l'informe de GlobalData i ThredUp, actualment, 2 de cada 5 consumidors de roba de segona mà asseguren estar en un procés de canvi d'hàbits de consum, passant de comprar de les botigues retail fast fashion a les de secondhand . Diversos factors ajuden a l'aparició d'aquesta tendència, especialment els relacionats amb la necessitat d'afrontar el canvi climàtic mitjançant conductes de consum més sostenibles i a la interiorització de nous models econòmics com ara l'economia circular i les 5R (reduir, reciclar, reutilitzar, reparar i recuperar), així com també el concepte d’economia col·laborativa.
Comprar roba de segona mà i revendre-la gràcies a la tecnologia
Malgrat tot, hi ha altres factors que motiven la compra que van més enllà de la sostenibilitat. Són factors relacionats amb la capacitat econòmica, la inflació a l'alça, les possibilitats de generar ingressos amb la revenda i l'oportunitat d'accedir al mercat del luxe d'una manera més assequible. A més a més, és aquesta jove Generació Z la que revèn la roba amb una velocitat que multiplica per dos la de la resta de generacions. La tecnologia i la implementació de les compres en línia facilitaran un increment d'aquesta tendència resale que es multiplicarà per 4 l'any 2026.
La Generació Z és una de les més compromeses amb la crisi climàtica i les persones que en formen part estan en un 165% més predisposades que els baby boomers a revendre la roba abans de comprar peces noves. A més, un 33% aquesta generació està més interessada que els baby boomers a contemplar la propietat de la roba com un fet temporal. El concepte de propietat es dilueix en aquesta generació, per a la qual adquirir i gaudir de l'ús d'un bé està per sobre del d'adquirir-ne la possessió.
Es calcula que les compres de segona mà van desplaçar 1 bilió de noves compres al sector moda l'any 2021 i dos de cada tres consumidors creuen que els seus hàbits de compra tenen un impacte significatiu en el planeta. Es xifra que tant un 42% de la Generació Z com un altre 42% de la Millenial van comprar roba i accessoris de segona mà l'any 2021. En el cas de la Generació X només en ho van fer un 32% i un 16% en el cas dels baby boomers.
Roba de segona mà al sector retail per satisfer la Generació Z
El retail no és aliè a la creixent demanda dels consumidors més joves per la roba de segona mà i, per això, el 60% ja preveu la possibilitat d'oferir aquests productes als seus clients. De fet, la venda de roba de segona mà, fins fa dos dies sense rellevància, s'ha enlairat els últims dos anys. Tant és així que les vendes de grans marques a les seves pròpies resale shop han augmentat un 275%, de 8 el 2020 a 30 el 2021. Sens dubte són poques de moment, però aquest creixement avisa d'una nova tendència que s'acosta. Només cal observar les dades que ofereix l'estudi de GlobalData i ThredUp, el qual constata que el mercat de roba de segona mà és un fenomen d'abast global que espera créixer fins al 127% el 2023, i aquest 2022 l'any de creixement més ràpid, situant-se en un 24% del market share del sector moda. Així, es calcula que la facturació arribarà als 85 milions d’euros l'any 2026 i seran els joves el grup demogràfic que comprarà i participarà del resale molt més ràpid que la resta de generacions.
L'increment de la compra de roba de segona mà pren encara més rellevància si tenim en compte que el consum creixent de peces de segona mà suposa reduir l'empremta de carboni, ja que disminueix els efectes de la producció i la logística dels productes que es deixen de fabricar. Així, Millennials i Generació Z apareixen com els més compromesos i els abanderats del resale amb un 53% d'intenció de compra respecte d'un 42% de la resta de generacions i que expressen la seva intenció d'invertir més en roba de segona mà els propers cinc anys.
Chelo Morillo, professora dels estudis d'ADE de la Facultat de Ciències Socials de Manresa
Afegeix un nou comentari