Kaleb Rashad és el director de la Gary and Jerri-Ann Jacobs High Tech High de San Diego (California). Va visitar UManresa per dialogar amb Eduard Vallory, president de CATESCO-Centre UNESCO de Catalunya i impulsor de l'aliança Escola Nova 21, sobre innovació per a la transformació educativa en el marc de l'Àgora 2022. Aprofitant la visita, va compartir algunes de les seves idees al voltant de l'educació i la necessitat que té de renovar-se.
>>> Què és el High Tech High?
Tots tenim talent
Tots els joves estudiants són brillants només cal donar-los l'oportunitat per demostrar-ho. L'escola tradicional està enfocada a la transmissió d'una informació que, després, s'espera que l'alumne repeteixi de manera literal. És una formació superficial que torna una vegada i una altra sobre el mateix. Però hi ha altres maneres de demostrar el que se sap; hi ha moltes formes de desbloquejar un cervell. Situar el que interessa els alumnes en el centre del procés d'aprenentatge n'és una. Posar l'èmfasi en la creació, en transformar l'entorn, en realitzar activitats que ajudin a comprendre com funciona el món és una forma natural d'aprendre. És el que fomenta l'aprenentatge per projectes.
Podem donar resposta a la pregunta: "Com funciona el món?" des de moltes disciplines: matemàtiques, física, química, literatura, geometria. L'aprenentatge per projectes utilitza aquesta mirada plural per abordar des de matèries diferents la comprensió de l'entorn. El projecte funciona com a esquer.
>>> Hi ha moltes maneres d'aprendre
L'aprenentage per projectes millora els resultats educatius
L'aprenentatge per projectes obté resultats positius. Acadèmicament, dona oportunitats a estudiants que no troben el seu encaix en el sistema tradicional. També es tradueix en una millora de la qualitat objectiva del treball de l'alumnat i de la seva capacitat per expressar-se. Una part fonamental d'aquesta metodologia és mostrar el que s'ha après als altres, no tant per un sentit d'orgull sinó per compartir amb la resta les descobertes, allò que, en el procés d'aprenentatge, hem trobat d'interessant. Finalment, cal dir que l'aprenentatge per projectes genera persones actives, implicades en allò que fan.
>>> El fracàs escolar es pot evitar
El bon professor estima els seus alumnes
L'aprenentatge per projectes requereix un canvi en el professorat, que l'ha de viure, també, com un procés de creixement. Implica un esforç perquè, en moltes ocasions, han de desaprendre el que han après. En qualsevol cas, hi ha una bona part d'actitud: el bon professor té cura dels seus estudiants, els estima, es preocupa per les coses que els interessen, per les seves vides. També els ofereix feedback sobre el seu creixement i el seu progrés personal
Innovar? Millor si ho fas en companyia
Innovar implica prendre riscos. No és fàcil. Per això, és important no estar sol en aquesta aventura. Si un professor es planteja prendre aquest camí, cal que, com a mínim, es busqui un aliat, un company. En el procés de transformació educativa, trobem tres nivells: el nivell de compliment, en el qual repetim el que coneixem, sense crear res de nou. En un segon estadi, trobem la creativitat i la innovació, en què els professors ensenyen al costat dels alumnes la qual cosa no garanteix la humanitat, la implicació personal. En el tercer, hi ha el desenvolupament del sentit crític, amb nosaltres mateixos, amb les nostres relacions, amb la societat. Significa que l'educació és la base per a la creació d'un sistema de valors compartit.
Les direccions dels centres educatius han d'assumir un rol de promotores del canvi, han de fer preguntes com ara: qui som? quines coses fem i per què? en què ens hem de convertir i per què? Han de focalitzar l'atenció i l'energia del professorat, generar un sentiment compartit, una ètica comuna que esdevingui el motor per a la mobilització de les persones. Aquesta moral de grup es concreta a tres nivells: un acord sobre uns quants principis, unes pràctiques educatives i unes estructures que les formalitzen.
>>> La innovació requereix treball en equip
Afegeix un nou comentari