Vés al contingut

2-ADE-Anàlisi de dades

Dades generals de l'assignatura

Titulació 

Administració i Direcció d'Empreses

Crèdits

6 ECTS

Tipus 

Bàsica

Curs 

2

Semestre

1

Llengua d'impartició

Català 

Professorat

Xavier Baraza Sánchez

Objectius  

L'assignatura Anàlisi de dades vol introduir els conceptes estadístics més necessaris en la formació d'un graduat en l'àmbit de l'Economia i l'Empresa (estadística descriptiva), des d'una perspectiva eminentment pràctica. En conseqüència, no hi trobareu grans demostracions matemàtiques, sinó una visió més entenedora i pràctica dels conceptes desenvolupats.

 

Competències

Competències Bàsiques

CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
 

CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

 

Competències Generals

Competències Transversals

T1 - Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions, mostrant inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

T4 - Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

 

 
Competències Específiques

E8 - Interpretar les dades i altres resultats derivats de processos matemàtics i estadístics vinculats a l'empresa, com a suport en el procés de presa de decisions en l'àmbit empresarial i emprant les eines tecnològiques i digitals necessàries.


Resultats d’aprenentatge

1. Analitza de manera descriptiva conjunts de dades.
2. Modelitza relacions lineals entre variables.
3. Modelitza variables resposta de caràcter qualitatiu.
4. Utilitza adequadament programari estadístic per a l'anàlisi de dades.
5. Es desenvolupa correctament en l'ús general de les TIC i especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
7. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent les reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica.

 


Recomanacions

Atès el contingut de la matèria es recomana que l’estudiant hagi superat prèviament les assignatures Matemàtiques i Matemàtiques per a l’empresa de primer curs.


Continguts

BLOC 1: ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA D’UNA VARIABLE

Tema 1. Concepte i contingut de l’estadística.
Objecte de l’estadística.
Estadística descriptiva i inferència estadística.
Població i mostra.
Dades, classificació i escales de mesura.
 

Tema 2. Distribució de freqüències unidimensionals i representació gràfica.
Taula de freqüències simple.
Diagrama de barres i de freqüències acumulades.
Taula de freqüències amb valors agrupats.
Histograma i polígons de freqüències.
Anàlisi exploratòria de dades: diagrama de tija i fulles.

Tema 3. Mesures de posició.
Mitjana aritmètica.
Moda.
Mediana.
Mesures de localització: quantils.
Altres mesures de posició.

Tema 4. Mesures de dispersió i de forma.
Recorregut.
Recorregut interquartílic.
Diagrama de caixa.
Variància i desviació estàndard.
Transformacions lineals.
Variables estandarditzades.

 

BLOC 2: ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA DE DUES VARIABLES

Tema 5. Distribució de freqüències conjuntes.
Distribucions marginals.
Distribucions condicionals.
Independència estadística.
Taules de contingència: associació entre atributs.

Tema 6. Associació entre variables.
Diagrama de dispersió.
Associació lineal: covariància.
Coeficient de correlació de Pearson.
Regressió lineal.
Altres models de relació.

BLOC 3: NÚMEROS ÍNDEX I SÈRIES TEMPORALS

Tema 7. Números índex.
Índexs simples.
Índexs complexos ponderats.
Índexs complexos no ponderats.

Tema 8. Sèries temporals.
Representació gràfica.
Mitjanes mòbils.
Anàlisis de sèries temporals.
Estimació de la tendència i de la variació.

 

Activitats formatives

Exposició magistral professor
Estudi de cas, supòsit pràctic, casos clínics
Exàmens i proves
Anàlisi i contrastació de dades o processos
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Activitats pràctiques/ laboratori

La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.


Avaluació de l'assignatura

La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitatsavaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.

 

 

 


Sistemes d’avaluació
 
Detall de les activitats avaluatives % Recuperable
Observació de la participació Intervencions a classe i participació en les discussions. 5% No Recup.
Seguiment del treball realitzat Exercicis de resolució individual fora de l’aula:
Lliurament 1
Lliurament 2
Lliurament 3
Ús de software en l’anàlisi de dades: Prova S


5%
5%
5%

10%


No Recup. No Recup. No Recup.

No Recup.
Proves especifiques d’avaluació: exàmens. Prova 1. Nota mínima 4
Prova 2. Nota mínima 4
30%
30%
Recuperable Recuperable
Realització de treballs o projectes Treball en grup a realitzar al llarg del curs sobre l’anàlisi de dades d’un supòsit real 10% No Recup.

 

Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5.

 

En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final.

Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda.


Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19)  .

METODOLOGIA

En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.

 

AVALUACIÓ

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.

 

Bibliografia

BASICA

Castillo Manrique, I., i Guijarro, M. (2006). Estadística descriptiva y cálculo de probabilidades. Madrid: Pearson Educación. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1335589~S1*cat

Espejo Miranda, I., Fernández Palacín, F., López Sánchez, M. A., Muñoz Márquez, M., Rodríguez Chía, A. M., Sánchez Navas, A., i Valero Franco, C. (2006). Estadística descriptiva y probabilidad: teoría y problemas (3a ed.). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. Recuperat de http://knuth.uca.es/repos/l_edyp/pdf/febrero06/

RECOMANADA

Clar López, M. (Coord.). (2003). Estadística econòmica: teoria i exercicis. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1236976~S1*cat 

Newbold, P., Thorne, B. M., i Carlson, W. L. (2008). Estadística para administración y economía (6a ed.). Madrid: Pearson Prentice Hall. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1426621~S1*cat

Pérez López, C. (2003). Estadística: problemas resueltos y aplicaciones. Madrid: Pearson Educación. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1234455~S1*cat

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte