Dades generals de l'assignatura
Titulació
Administració i Direcció d'Empreses
Crèdits
6 ECTS
Tipus
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Semestre
1
Llengua d'impartició
Català
Professorat
Antoni Viladomat Vers
Objectius
L’assignatura d’Organització i Gestió Empresarial té com a principals objectius comprendre què és una empresa, com funciona per dintre i com interrelaciona amb el seu entorn.
S’estudien les principals àrees, departaments o processos de com s’organitza internament l’empresa tenint en compte els diferents marcs teòrics o escoles de pensament.
S’explica com aproximar-se a entendre l’ecosistema empresarial en el que tota empresa està sotmesa. Entendre les relacions amb els grups d’interès, la societat, els proveïdors, etc.
Competències
Competències Bàsiques
CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
Competències Generals
G1 - Adquirir un compromís ètic i socialment responsable en les actuacions professionals.
Competències Transversals
T2 - Projectar els valors de l'emprenedoria i de la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació cap al desenvolupament professional.
Competències Específiques
E3 - Coordinar els diferents nivells d'interacció individual i col·lectiva entre les persones i els equips, des dels diferents rols i els seus equips multidisciplinaris que es poden exercir en els diferents departaments de l'empresa.
E4 - Dissenyar, planificar, comunicar i avaluar diferents plans relacionats amb l'empresa i les seves diferents àrees funcionals orientades al desenvolupament d'iniciatives empresarials emprenedores, mitjançant la llengua pròpia o una llengua estrangera.
Resultats d’aprenentatge
1.Comprèn el funcionament intern de l'empresa.
3.Entén l'ecosistema empresarial.
7.Comunica a tot tipus d’audiències coneixements, idees i solucions en l’àmbit de l’administració i direcció d’empreses.
Continguts
BLOC 1: ORGANITZACIÓ, EMPRESA, EMPRESARI I ESTRUCTURES ORGANITZATIVES
Tema 1.- Introducció a l’empresa.
Tema 2.- Estructures organitzatives.
Tema 3.- Funcions dintre d'una empresa.
Tema 4.- Organització per processos.
BLOC 2: GESTIÓ I ECOSISTEMA EMPRESARIAL
Tema 5.- Gestió i pressa de decisions.
Tema 6.- Planificació empresarial (objectius, curt termini, llarg termini). Estratègia.
Tema 7.- Ecosistema empresarial. Grups d’interès.
Tema 8.- Evolució en les empreses. Gestió del canvi. Millora continua.
Tema 9. -Internacionalització.
Activitats formatives
Exposició magistral professor
Visualització de vídeos i conferències
Confecció esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals
Debats, col·loquis, converses o grups de discussió
Treballs d'ampliació i síntesi
Estudi de cas, supòsit pràctic
Exposicions orals i defenses en públic
Lectura i comprensió de textos i elaboració d'informes o resums
Exàmens i proves
Anàlisi i contrastació de dades o processos
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut
Confecció de memòries i informes
La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.
Avaluació de l'assignatura
La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.
Sistemes d’avaluació | Detall de les activitats avaluatives | % | Recuperable |
Observació de la participació | 10% | No Recuperable | |
Seguiment del treball realitzat | Activitat pràctica de Simulació. | 10% | No Recuperable |
Proves especifiques d’avaluació: exàmens. |
Prova 1 (Bloc 1). Prova 2 (Bloc 2). Nota mínima de 4 |
25% 25% |
Recuperable Recuperable |
Realització de treballs o projectes | Treball 1. | 30% | No Recuperable |
Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5.
En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final.
Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda
Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19)
METOLOGIA
En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.
AVALUACIÓ
En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.
Bibliografia
BÀSICA
Fischel, A. (Ed.). (2016). Cómo funciona una empresa: guía gráfica para el éxito empresarial. London: Penguin Random House. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1495337~S1*cat
Gutiérrez Aragón, Ó. (2016). Fundamentos de administración de empresas (2a ed). Madrid: Pirámide. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1511012~S1*cat
Licenciatura en RR.HH. Universidad de Champagnat. (2002). La estructura organizacional. Recuperat 13 juny 2016, de http://www.gestiopolis.com/la-estructura-organizacional/
Rico García, M. de G., i Sacristán Navarro, M. (2017). Fundamentos empresariales (2a ed. act). Pozuelo de Alarcón, Madrid: ESIC. Troba’l a la biblioteca: https://cataleg.upc.edu/record=b1520000~S1*cat
RECOMANADA
Bueno Campos, E., Cruz Roche, I., i Durán Herrera, J. J. (2002). Economía de la empresa: análisis de las decisiones empresariales (3a ed. act). Madrid: Pirámide. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1047165~S1*cat
Heizer, J. H., Render, B., i Munson, C. (2017). Operations management: sustainability and supply chain management (12th ed.). Essex: Pearson Educación. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1480494~S1*cat
Soparnot, R. (2012). Organisation et gestion de l’entreprise (2e éd.). Paris: Dunod. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498441~S1*cat