Vés al contingut

1-ADE-Història econòmica mundial

Dades generals de l'assignatura

Titulació 

Administració i Direcció d'Empreses

Crèdits

6 ECTS

Tipus 

Formació Bàsica (FB)

Curs 

1

Semestre

1

Llengua d'impartició

Català 

Professorat

Jordi Franch Parella

Objectius

L’assignatura d’Història Econòmica Mundial permet tenir una visió global de les etapes de la història econòmica i, alhora, mostrar una visió contextualitzada i crítica de les principals idees de les escoles d’anàlisi econòmica.

Competències

Competències Bàsiques

CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.


Competències Generals

G1 - Adquirir un compromís ètic i socialment responsable en les actuacions professionals.


Competències Transversals

T1 - Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions, mostrant inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

T6 - Usar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.


Competències Específiques

E1 - Analitzar i comprendre el funcionament del mercat, nacional i internacional, per a la presa de decisions empresarials.

E5 - Transferir el coneixement de la història econòmica mundial, per a la interpretació crítica de la realitat econòmica i empresarial actual, caracteritzada pel seu dinamisme i complexitat.


Resultats d'aprenentatge

1. Adquireix una visió global de les diferents etapes de la història econòmica.
4. Mostra una visió crítica de les principals idees de les escoles d'anàlisi econòmica.
6. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l’exercici de la professió.
8. Aplica els seus coneixements, la comprensió d’aquests i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixin l’ús d’idees creatives i innovadores. 
9. Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de forma completa expressats en les llengües pròpies i en anglès.

Recomanacions

No hi ha cap prerequisit oficial o coneixements necessaris per a seguir correctament l'assignatura. No obstant això, per facilitar un seguiment adequat és recomanable que l'alumne/a tingui una base mínima d’Economia, Història i Geografia, per poder obtenir el màxim profit de les exposicions, lectures i exercicis proposats en el desenvolupament de l'assignatura.

Continguts

L’assignatura es divideix en tres blocs: Eines col·laboratives – Presentacions On-line, Identitat Digital i Tractament de dades – full de càlcul (Microsoft EXCEL)

BLOC 1: DE LA LLUITA PER LA SUBSISTÈNCIA AL MERCAT LOCAL

Tema 1. Les societats agràries i el feudalisme
Tema 2. Principals idees protoeconòmiques

BLOC 2: EXPANSIÓ DEL MERCAT

Tema 3. La revolució industrial: marc institucional, factors de producció i innovacions 
Tema 4. La difusió de la industrialització i el sistema internacional de pagaments 
Tema 5. Principals idees d’anàlisi econòmica

BLOC 3: ALTERNATIVES AL MERCAT

Tema 6. La Primera Guerra Mundial i la Revolució Russa
Tema 7. El crac del 1929 i les sortides de la depressió
Tema 8. La Segona Guerra Mundial i Bretton Woods
Tema 9. Canvi de paradigma econòmic dominant

Activitats formatives

Exposició magistral professor 
Visualització de vídeos i conferències
Anàlisi i exposició de material gràfic, pictogràfic…
Debats, col·loquis, converses o grups de discussió
Treballs d'ampliació i síntesi
Exposicions orals i defenses de projectes
Lectura i comprensió de textos i elaboració d'informes o resums
Exàmens i proves
Discussions i comentaris de documents (audiovisuals, escrits, orals…) 
Anàlisi i contrastació de dades o processos
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut 
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Realització d'activitats o exercicis d'aplicació

La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.

Avaluació de l'assignatura

La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.

Sistemes d’avaluació Detall de les activitats avaluatives               % Recuperable
Seguiment del treball realitzat Exercicis de classe              10% No Recuperable
Proves especifiques d’avaluació: exàmens. Examen 1.
Examen 2. Nota mínima 4.
              30%
              30%
Recuperable
Recuperable
Realització de treballs o projectes Treball 1.
Treball 2.
              15%
              15%
No Recuperable
No Recuperable


Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5.

En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final.

Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda


Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19)

METOLOGIA

En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.

AVALUACIÓ

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.
 

Bibliografia

BÀSICA

Feliu i Montfort, G., i Sudrià, C. (2006). Introducció a la història econòmica mundial (2a ed. corr). València: Universitat de València; Barcelona: Universitat de Barcelona. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1303553~S1*cat

Rothbard, M. N. (2013). Historia del pensamiento económico. Madrid: Unión Editorial. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1465650~S1*cat

RECOMANADA

Ekelund, J. R., i Hébert, R. F. (1991). Historia de la teoría económica y de su método (3a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1070434~S1*cat

Gombrich, E. H. (2014). Breve historia del mundo. Barcelona: Península. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1465647~S1*cat

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte