En el marc de Manresa 2022, el projecte “Mestres que (es) transformen” promou la creació d’aquest i altres grups de treball per a docents dels centres educatius de la ciutat amb un clar eix transformador. Aquesta proposta en concret pretén transformar l’espai públic, a la vegada que es forma i es fa partícips als docents, els quals traslladaran el resultat del taller als seus respectius programes educatius.
Els reptes sobre l’espai públic han sigut àmpliament debatuts i abordats des del segle XVIII, però avui s’hi afegeixen noves capes, imposades per les crisis globals que patim. Els espais públics ja no només han de pensar-se des de i per a la cohesió social, entenent-los com un espai de trobada, un espai d’expressió i de relació entre la comunitat (intergeneracional, intercultural, etc.), sinó que avui també els hem de pensar en el context de la crisi climàtica i de la salut planetària. Places i carrers amables, confortables i segurs que, conjuntament amb les escoles, puguin conformar un conjunt entès com a refugi climàtic i, sobretot, contribueixin a avançar cap a ciutats saludables en un marc més global. És a dir, ciutats saludables tant per les persones com per la resta d’espècies amb què hi convivim, que fomentin els estils de vida actius, el contacte amb la natura, el correcte desenvolupament cognitiu d’infants i joves, la salut psicològica i emocional de la població, alhora que potencien i garanteixen la biodiversitat d’espècies i la vida en equilibri amb l’entorn natural.
Els centres educatius com a agents potencialment transformadors pel conjunt de la comunitat educativa (que inclou docents, alumnes, famílies i entorn) i la societat no són aliens a aquest context de crisi actual. Per això proposem abordar aquest treball sobre la ciutat des d’aquesta perspectiva global de salut i emergència climàtica, considerant els centres educatius com els espais des d’on començar aquesta transformació. En conseqüència, aquesta proposta el que vol és oferir eines als responsables docents per a que puguin transferir el coneixement sobre la temàtica, però també (i per sobre de tot), puguin fer dels nens i nenes ciutadanes els agents del canvi que la ciutat necessita per afrontar els reptes presents i futurs.
Objectius
Aquest grup de treball principalment ha de fer-se amb les eines pedagògiques necessàries per a programar un curs que, implicant a tota la comunitat educativa, pugui transformar de forma real l’espai públic. Per tant, s’hauran de treballar diversos objectius específics:
- Obtenir els coneixements bàsics sobre ciutat saludable i sostenibilitat urbana.
- Entendre i saber explicar la temàtica proposada.
- Reflexionar des d’una perspectiva crítica sobre els temes proposats.
- Idear activitats formatives en el marc d’un programa conjunt.
- Fer ús de les eines pedagògiques enfocades a la creació.
- Programar a partir de competències necessàries per resoldre l’objectiu principal.
- Idear activitats a través d’un projecte transversal (ABP).
- Posar en pràctica el treball col·laboratiu a l’aula.
Metodologia
La metodologia dels grups de treball consisteix en el debat i la investigació al voltant d’un àmbit concret. El formador té la funció de dinamitzar i ajudar a caminar als participants, així com compartir alguns sabers, però no des d’un format d’expert-aprenents, sinó de guia-participants.
Les hores presencials no són estrictament de formació, ja que es dona espai a la reflexió, debat i investigació, però amb la oportunitat de fer-ho amb un expert present que pot guiar, ajudar i provocar debats per aprofundir en l’àmbit en el qual es treballa. El resultat d’aquests grups de treball podrà ser un article, material didàctic o de consulta, entre altres formats.