L’adolescència és una etapa de grans canvis, definició identitària i experimentació amb l’entorn. El consum de substàncies sovint compleix una funció socialitzadora entre els joves, i una activitat freqüent en el temps lliure amb el grup d’iguals o els espais d’oci. Com a figures educatives i professionals, és important acompanyar als joves en aquesta etapa i erigir-nos com a persones de suport coneixedores de la realitat del moment. Per a poder incloure la vessant preventiva en l’àmbit educatiu, cal que coneguem molt bé el marc contextual en el que ens trobem i prenguem consciència sobre la imatge que la societat divulga sobre substàncies com l’alcohol, el tabac o el cànnabis.
Objectius
- Crear una xarxa de persones amb interessos comuns on compartir inquietuds, experiències i reflexions al voltant d’un tema comú: el consum de substàncies durant l’adolescència.
- Aproximar a les persones al coneixement del consum de substàncies en l’adolescència, les seves conseqüències i la influencia de determinants socials i contextuals.
- Debatre sobre els falsos mites que contribueixen a la desinformació sobre l’ús de substàncies.
- Reflexionar sobre la imatge de substàncies com l’alcohol, el tabac i el cànnabis en l’actualitat, l’exposició directa i indirecta, i la seva presencia en els diferents estrats de la societat.
- Reflexionar sobre la influencia dels entorns de socialització, l’oci, els mitjans de comunicació i la publicitat.
- Donar a conèixer i intercanviar informació de diferents recursos, activitats, propostes, iniciatives,... d'actualitat relacionades amb la conscienciació i prevenció de l’ús de substàncies.
- Donar a conèixer i intercanviar informació d’activitats, accions, iniciatives,...d’oci alternatiu que no inclogui l’ús de substàncies com a via de socialització i diversió.
- Crear un espai de reflexió sobre la importància de les figures escolars i familiars en la prevenció de l’ús de substàncies.
- Promoure el treball conjunt del centre amb altres centres, famílies, institucions i/o recursos per millorar l'atenció educativa i enfortir els àmbits preventius i d’acció comunitària.
- Motivar la implicació de les parts i el treball en xarxa (centre, família, alumnat, comunitat, etc.) per a conscienciar sobre els riscos de l’ús d’alcohol i tabac durant l’adolescència.
- Donar a conèixer serveis i programes als centres educatius adreçats a adolescents amb una mirada inclusiva i d’igualtat.
Metodologia
La metodologia dels grups de treball consisteix en el debat i la investigació al voltant d’un àmbit concret. El formador té la funció de dinamitzar i ajudar a caminar als participants, així com compartir alguns sabers, però no des d’un format d’expert-aprenents, sinó de guia-participants.
Les hores presencials no són estrictament de formació, ja que es dona espai a la reflexió, debat i investigació, però amb la oportunitat de fer-ho amb un expert present que pot guiar, ajudar i provocar debats per aprofundir en l’àmbit en el qual es treballa. El resultat d’aquests grups de treball podrà ser un article, material didàctic o de consulta, entre altres formats.