En un context com l’actual, en què ens hem convertit en grans consumidors de continguts audiovisuals, i on la imatge —estàtica o en moviment— ve sobrealimentada moltes vegades per un eclecticisme buit i inconscient, el coneixement de l’art cinematogràfic permet erigir una base sòlida de resistència de la mirada, mitjançant un esperit crític i un poder evocador que, en moltes ocasions, remet a una tradició secular. Les sessions que ens ocupen faran un recorregut transversal per un ventall històric, narratiu i iconogràfic pertanyent a diferents èpoques i estils, gèneres i espais, amb la finalitat que els assistents reflexionin sobre el poder del cinema i les seves infinites possibilitats estètiques i narratives.
Image
Cinema
General information
Addressed to
Mode
Duration
Calendar
Timetable
Location
(Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Av. Universitària, 4-6
08242 Manresa (Barcelona)
Accreditation
Price
Programa
15/01/2025. Què és el cine? Imatge màgica. Necessitat de narrar. Psico-projeccions. Cinema i teatre. El mètode de representació institucional.
22/01/2025. El cinema com a art narratiu. Història i narració. Selecció, ordre, intenció. El muntatge. Els 3 actes. In media res. Les 5W. 1a persona. Misteris sense resoldre. La tensió sexual. Sorpresa i suspens.
29/01/2025. L’art de la mentida. Realitat i ficció. Coordenades de la versemblança. Suspensió del judici. Codis.
05/02/2025. Personatges. Construcció de personatges i direcció d’actors. Castings. Mètodes interpretatius.
12/02/2025. Adaptacions cinematogràfiques. Relació entre cinema i literatura. Fidelitats i traïcions. Figures retòriques.
19/02/2025. Cinema i sèrie de televisió. Gèneres, personatges, multitrames, girs i temporades.
26/02/2025. El cinema mut. De l'espectacle a la narrativa: Griffith. L'expressionisme alemany: El gabinete del Dr. Caligari. Lang, Murnau. Els grans còmics silents. Chaplin, Keaton, Harold Lloyd. Els nòrdics: Dreyer, Sjöstrom.
05/03/2025. El cinema negre. La influència de la novel.la “hard boiled”: Hammett, Chandler, McCoy. La crítica social: de la Gran Depressió a les conseqüències de la II Guerra. La policía i les presons. El “polar” francés: Melville, Chabrol, Verneuil, Corneau.
12/03/2025. Neorrealisme. La postguerra a Itàlia; De Sica, Rosselini, Visconti. El realisme americà: “Marty” i la generació de la televisió. La tendència a l'Espanya dels 50/60: Surcos, de Nieves Conde; Bardem, Berlanga, Ferreri.
19/03/2025. Nouvelle Vague. La nova crítica de la revista Cahiers du Cinéma: la posada en escena. La iconoclàstia de Jean-Luc Godard. Els diàlegs de proximitat d'Eric Rohmer. La versatilitat de François Truffaut.
26/03/2025. Què entenem per documental? Diferència entre documental i reportatge. Breu història del documental (de Flaherty a Herzog).
02/04/2025. Tipologia de documentals i exemples. En què ens podem fixar en un documental? La mirada de la cineasta, el motor de la història i el vincle. Com començar un projecte documental?
09/04/2025. El cinema transformat pels festivals. Festivals més rellevants en el món. Categories de festivals. El cas del Bages. Reconeixement de la situació en el 2025.
Professorat
Joan Jordi Miralles
És Doctor en Teoria, anàlisi i documentació cinematogràfica per la Universitat Pompeu Fabra i llicenciat en Comunicació audiovisual. Imparteix docència de cinema, televisió, narrativa de la imatge, llenguatge audiovisual i iconografia a Tecnocampus-Universitat Pompeu Fabra, Elisava (Universitat Central de Catalunya) i l'Escola Superior d’Imatge i Disseny IDEP (Universitat Abat Oliba CEU). És membre del grup d'investigació Narratives de la resistència. En l'àmbit literari, ha publicat diverses obres de ficció, entre les quals Triomfador (Premi Crítica Serra d'Or, Males Herbes, 2023). Des de l’any 2009, forma part com a vocal de la junta del Cineclub Manresa.
Manuel Quinto
Llicenciat en Filosofia i Lletres. Catedràtic jubilat de Francès. Ex- Crític de cinema de La Vanguardia i El Ciervo i habitual col·laborador de Regió 7. Ha estat President de l´Associació del Festival Internacional de Cinema Negre de Manresa i membre de la Junta Directiva de l´Associació d´Escriptors i Crítics Cinematogràfics de Catalunya. Compta, a més, amb una basta obra com a novel·lista, amb premis com el de La Odisea. També ha estat guionista a TV3 i traductor de nombrosos clàssics.
Clara Camprubí Vernis
Directora i muntadora. Ha estudiat Comunicació Audiovisual a la UAB, Màster de Documental Social a l’ESCAC, Muntatge i Narratives cinematogràfiques a l’EICTV (Cuba). Ha treballat en diversos programes de televisió (Glops, Aeroport TV3), documentals (Pere Casaldàliga, les causes i la vida, Suñol un crit valent, Now You Are a Woman) i creat continguts artístics o d’impacte social. Actualment està dirigint el llargmetratge Primer les flors, i és programadora al Festival Protesta.
Esteve Soler
Director artístic del festival Clam. Porta visitant festivals de cinema d'arreu del món des dels 17 anys. Va començar amb Locarno, Sant Sebastià, Sitges i Venècia. Alguns els ha visitat més de 25 anys seguits. Ho ha fet com a cronista de mitjans de comunicació, com a programador, com a director i guionista de cinema, però sobretot com a espectador.